Blog

Mennyibe kerül a céges autónk?

A közösségi médiás szavazás eredménye alapján Ti így ítélitek meg:

A többség jól tippelt! Egy középkategóriás dízel kombi és egy kiskategóriás ötajtós benzines céges autó nagy általánosságban ennyibe kerül. A felső középkategórás, benzines vagy hibrid autók, a SUV-k és MPV-k már ennél is többe kerülnek.

Ez egy durva közelítés, természetes, hogy a cég teljes költsége sok tényezőtől függ. És így is elég nagy szórás volt a szavazatok között. A súlyozott átlag olyan 175 000 Ft/hónap körül lehet.

Hangsúlyozom, a munkáltató teljes költségét számoljuk a TCO-val, bármit, ami a gépjármű létével, működtetésével és használatával kapcsolatos. A cégnek ezeket e költségeket ki kell fizetni.

Lássuk a számolást!

Öt céges autóként népszerű kombi modellt vettem. A kiindulási pontot így határoztam meg:

A gépjármű alap listaára 7 – 9 millió forint között, diesel, 120 LE körüli teljesítménnyel, manuális váltó. (egy benzines lett benne)

A futamidő 48 hónap (4 év), 120 000 km (30 000 km/év, 2500 km/hónap.

A használati körülmények:

5,5 l/100 km-es átlagfogyasztás 380 Ft/l üzemanyag áron, éves autópálya matrica, kéthavonta egy mosatás és egy kanna ablakmosó. Kétévente egy káresemény 50000 Ft önrésszel, amit a munkáltató átvállal, öt napos csereautó költség. A futamidő végi költséget 100 000 Ft-al vettem és minimális havi 1000 Ft belső általános kezelési költséget tettem rá.

Modellenként nem mutatom meg az eredményt a legkisebb és a legnagyobb költséget és az átlagokat igen.

Tartós bérlettel számoltam végig, a pénzügyi lízing vagy a saját vásárlás az ÁFA és az eltérő amortizációs számolás miatt még drágább lenne.

A megfigyelt modellek:

FORD Focus kombi 1.5 EcoBlue Trend

OPEL Astra kombi 1.5 CDTI Elegance

SKODA Octavia kombi 2.0 TDI SCR Ambition (ez kicsit nagyobb, mint a többiek)

KIA Ceed kombi 1.6 CRDi LP Silver

TOYOTA Corolla kombi 1.2T Comfort Tech (ez a benzines)

A havi bérleti díjban benne van a finanszírozás, az adók, a biztosítás, a karbantartási, javítási költségek, a gumikezelés és az országúti segélyszolgálat.

A fenti modellek havi nettó bérleti díjai (5%-os árengedménnyel!)  122 000 Ft és 173 000 Ft között mozogtak, az átlag

146 600 Ft/hónap + 19 800 50% ÁFA = 166 400 Ft/hónap

(ebből átlagban 55 000 Ft-ot tesz ki a szolgáltatás, a többi a finanszírozási díj). Az átlagtól való eltérés +17,9% és -16,9%. Ennek még később jelentősége lesz!

Az üzemanyag fogyasztás elméletileg adott 5,5-nek vettem dízeleknél, 8 l a benzinesnél (a gyári értékek dízeleseknél 4,2-4,6 l/100 km, a benzinesnél 7,1). Így a dízeles modelleknél

52 250 Ft/hónap (a benzinesnél 76 000 Ft / hónap) (bruttó!)

Már 200 000 Ft/hónap költségszint fölött vagyunk.

Egyéb költségek, amik a használat során keletkeznek, az autópálya használati díj, a parkolások, a mosatás és ablakmosó folyadék, az adBlue adalék. Ezek (adjátok össze) havonta kb.

8000 Ft-ot tesznek ki.

Ami cégenként eltérő, a baleseti önrészek, a parkolási és közlekedési szabálysértési tételek (általában gyorshajtás) kezelése. Van cég, ahol egészben vagy részben fedezik, van, ahol továbbszámlázzák a dolgozóra. Kétévente egy 50 000-es önrészű kár, évente egy 30 000-es büntetés és évente 5 nap csereautó költséggel számolva megint hozzáadódik

6000 Ft/hónap

A legvégén két vitatott tétel jelenik meg. Az egyik a futamidő végi költségek. Ez most 100 000 Ft-nak vettem. A Flottaokosan webináriumokon még fogunk beszélni róla, most nem részletezem.

A másik, általában nem számolt költség a flotta belső kezelésével kapcsolatos költségek. Ilyenek akkor is jelentkeznek, amikor kiszervezzük a flottakezelést. A beszerzést (tendereztetés?) intézni kell, van átadás-átvétel, a számlákat utalják és könyvelik. A flottamérettől és a kiszervezés mértékétől függetlenül a fentieket

3000 Ft/hónap

költséggel számoltam.

Adjuk össze:

235 650 Ft/hónap

és ez még mindig attól függ mennyi ÁFA-t tudunk visszaigényelni a bérleti díjból.

A modellek 207 500 Ft/hó és 265 500 Ft/hó között végeztek. Az átlaghoz való eltérés: + 12,6% és – 11,9%, ami 5% ponttal kisebb, mint a bérleti díjjak közötti szórás. Tehát az egyéb költségek csökkentik a bérleti díjjaknál számolt különbségeket.

A saját költségvetést akkor lehet jól tervezni és követni, ha a fenti (és még sok egyéb) tételt figyelembe vesszük.

Hegedűs Péter

25 éve vagyok az autós-flottakezelés-mobilitási piacon. A ranglétrát végigjárva tapasztalatot szereztem a márkakereskedésekben és szervizekben folyó munkákról, a különböző gépjármű importőrök tevékenységéről (Citroen, Peugeot, Seat), a hazai és nemzetközi flottakezelési piacról és a mobilitás fejlődéséről (Arval). Gépészmérnöki és közgazdasági diplomával rendelkezem, így több szegmensét látom át a folyamatoknak, több szereplő szemszögéből tudok segíteni. Emellett HR-t, pszichológiát is tanultam, a szolgáltatás emberi, munkáltatói és munkavállalói oldalának is tudok információkat adni. Erős vagyok folyamatszervezésben (LEAN 6 sigma) és minőségbiztosításban is.

Facebook
LinkedIn
Skype
Email

További cikkek:

Lezajlott a 12. FlottaOkosan rendezvény

Ez volt az első Budapesten tartott összejövetel, és reméljük, nem az utolsó. Sok szempontból új volt – nekünk is. Előadóink a megszokott, magas színvonalú, gondolatébresztő előadásokkal készültek, és igyekeztek minél több hasznos információt átadni.

Tovább olvasom »

Elektromos vs. minden más

Azt tudjuk, általában nézve ideális autó nem létezik, a választás során mindig nagyon fontos szempont (kéne legyen), milyen célra, milyen várható autóhasználati körülmények közti üzemeltetésre keressük a jó megoldást.

Tovább olvasom »

Masszív átalakulás zajlik a budapesti autózásban – Innen már nincs visszaút?

A legújabb trendek szerint egyáltalán nem biztos, hogy megéri egy városi lakosnak autót fenntartani, mikor az az idő nagy részében csak áll az utcán, viszi a költségeket, és közben foglalja a parkolóhelyet. Éppen ezért egyre többen használnak autómegosztási szolgáltatást a külföldi nagyvárosokban és Budapesten, ami a városi mobilitás jelentős átalakulását hozza magával.

Tovább olvasom »