Egypedálos vezetés

Egypedálos vezetés

Nissan Leaf belülről

Sokan meglepődnek vagy megrettennek, ha meghallják az „egypedálos vezetés” kifejezést, és elgondolkodnak azon, hogyan működik. Az egypedálos vezetés azt jelenti, hogy lassításkor elég felengednünk a gázpedált, és az autó lassulni kezd. Az elektromos autók használóinak nem újdonság ez a kifejezés, hiszen nem újkeletű funkcióról beszélünk. Ami miatt forradalmi újításnak tűnhet az az, hogy az új Leaf bevezetésekor a Nissan erre építette fel a marketing kampánya nagy részét.

Az elektromos autókban két pedál található: gázpedál és fékpedál. A jelentős különbség az, hogy a fékpedált csak akkor kell használni, ha hirtelen és erőteljes lassításra van szükség.

A lassulásnál ne satufékre gondoljunk, hanem állandó, fokozatos lassulásra, ami városi forgalomban kényelmes. A gázpedál felengedésével az autó álló helyzetig fékez, és úgy is marad a következő gázadásig. Sokak félelme lehet, hogy ezzel veszélyes helyzetbe hozhatják a mögöttük haladókat, ezzel szemben a helyzet az, hogy egy elektromos érzékelő milliméter pontossággal figyeli a pedál helyzetét, amiből a beépített számítógép kikalkulálja a lassulás mértékét és ennek megfelelően vezérli a féklámpát, tehát az autó felvillanó lámpája ugyanúgy jelzi a lassítást, mintha rálépnénk a fékpedálra.

Az egypedálos vezetés a regeneratív fékezéssel együtt megjelent kényelmi funkció. A regeneratív fékezés lényege, hogy lassítás közben a fékenergia-visszanyerő rendszerek a motortól elvont energiával egy generátort hajtanak meg, ez okozza a lassulást. Az egypedálos vezetés annyit változtat ezen, hogy nem kell lépkednünk a két pedál közt, elég csak felemelnünk a lábunkat.

Az egypedálos vezetés kényelmes és könnyen megszokható, de pont emitt veszélyes is. Ha az ember megszokja, hogy elég csak egy pedált nyomogatni, egy váratlan helyzetben gondot okozhat, hogy nem lép át a fékre, hanem megszokásból rátapos a pedálra.

Tudni kell, hogy ez nem kötelező, hanem egy választható lehetőség. Ha nem tudjuk megszokni az egypedálos vezetést, a funkció kikapcsolásával lehetőségünk van a két pedálos vezetésre, ami olyan, mintha automata váltós autót vezetnénk.

Felhasznált források: sportverda.hu, autoszektor.hu

Kép: nissan.hu

Hasonló cikkek

Lezajlott a 12. FlottaOkosan rendezvény

Ez volt az első Budapesten tartott összejövetel, és reméljük, nem az utolsó. Sok szempontból új volt – nekünk is. Előadóink a megszokott, magas színvonalú, gondolatébresztő előadásokkal készültek, és igyekeztek minél több hasznos információt átadni.

Tovább olvasom »

Elektromos vs. minden más

Azt tudjuk, általában nézve ideális autó nem létezik, a választás során mindig nagyon fontos szempont (kéne legyen), milyen célra, milyen várható autóhasználati körülmények közti üzemeltetésre keressük a jó megoldást.

Tovább olvasom »

Masszív átalakulás zajlik a budapesti autózásban – Innen már nincs visszaút?

A legújabb trendek szerint egyáltalán nem biztos, hogy megéri egy városi lakosnak autót fenntartani, mikor az az idő nagy részében csak áll az utcán, viszi a költségeket, és közben foglalja a parkolóhelyet. Éppen ezért egyre többen használnak autómegosztási szolgáltatást a külföldi nagyvárosokban és Budapesten, ami a városi mobilitás jelentős átalakulását hozza magával.

Tovább olvasom »