Ezekre kell figyelni, ha havas, jeges úton vezetünk
Benne vagyunk a télben, és ha hinni lehet a meteorológiának, még jó néhány hétig a vendégünk – vagy inkább a fogva tartónk – lesz. Az ilyenkor szokásos havas és/vagy jeges utak sokunknak jelentenek kihívást.
Tekintettel a hozzánk érkezett nagyszámú megkeresésre, fontos és hasznos tudnivalókat szedtünk csokorba. Alapvetően hiszünk abban, hogy télen is lehet biztonságosan autózni. Ha megfogadunk néhány tanácsot, a januári-februári autóhasználat is lehet örömteli - írta közleményében a Magyar Gumiabroncs Szövetség.
1. Kihagyhatatlan: a téli abroncs. Nem, nem spórolunk azzal, ha fent hagyjuk a nyári szettet. A havas, jeges, szó szerint jéghideg aszfalton nem tudunk biztonságosan gyorsulni, megállni, kanyarodni, egyszóval közlekedni, ha nincs megfelelő abroncsunk. Számos országban a téli abroncs – Ausztriában például a havas területeken november 1-től április 15-ig – egyenesen kötelező a téli abroncs. (A sógoroknál a téli gumiabroncsok alternatívájaként megengedett a hólánc használata is legalább két meghajtott keréken – de csak akkor, ha az utat összefüggő vagy nem jelentősen megszakított hó- vagy jégréteg borítja. Nálunk ez nem megoldás.)
2. Márciusig a jégkaparó, a hóseprű és az ajtózárakhoz használatos jégtelenítő (spray) is az alapfelszerelés részét kell képezze. Hideg napokon, fagyos hideg éjszakák után mindig hagyjunk öt-tíz percet arra, hogy indulás előtt megtisztítsuk az autót a jégtől és a hótól. Ha másért nem, akkor azért, mert törvényi előírás a megfelelő (ki)látási viszonyok megteremtése. Figyelem: A szélvédőnek csak egy kis részének „látóablakként” történő szabaddá tétele büntetendő, és baleset esetén biztosítási jogi következményekkel is járhat. Ugyanakkor súlyosan szennyezi a környezetet, ha a motort járatjuk, miközben a jeget kaparjuk. Indulás előtt mindig szakítsunk időt arra, hogy a járművet megtisztítsuk a hótól és a jégtől.
3. Az ablakok mellett az autó tetejét is teljesen le kell söpörni; ha a hó menet közben leesik, és más közlekedőket talál el, az balesetet okozhat. Ha egyszer s mindenkorra meg akarjuk spórolni a jég reggeli lekaparásának időigényes maceráját, felszerelhetjük az autót állófűtéssel. Nem olcsó mulatság, de tagadhatatlanul kényelmes.
4. Amikor az utat hó és jég borítja, az első és legfontosabb tanács: lassíts! Nedves úton 50%-kal, havas és jeges úton pedig akár 70%-kal is csökkenteni kell a sebességet. A követési távolságot is nagyvonalúan kell kiszámítani: hóban és jégen a fékút drámaian megnő. Nagyon leegyszerűsítve: Száraz úton 50 km/h sebességnél (pl. városi környezetben) kb. 25 méteres féktávolsággal lehet számolni. A reakcióidőt is beleszámítva ez kb. 40 méteres féktávolságot eredményez. Havas úton ugyanez a szám 115 méterre, míg tükörjégen akár 265 méterre is nőhet! Mindez természetesen függ az abroncstól, a vezetőtől, a gépjárműtömegétől, a fékek hatékonyságától, de a lényeg: télen nem túlzás sokszoros fékúttal számolni. Számoljuk azzal is, hogy sajnos még mindig nem mindenki vált novemberben téli abroncsra, az ő féktávolságuk még hosszabb lesz. Alkalmanként végezzünk rövid fékpróbát nyílt úton, amikor nem veszélyeztetünk másokat. Így megtapasztalhatjuk az útviszonyokat és a féktávolságot csúszós utakon. A jobb láthatóság érdekében a tompított fényszórókat mindig, szükség esetén a ködlámpákat is be kell kapcsolni.
5. Ha alacsony fordulatszámon tartjuk a motort, az javítja az úttartást. Az alacsony fordulatszámnál a gumiabroncsok jobban tapadnak, havas és jeges körülmények között ezért célszerű a szokásosnál korábban a következő – magasabb – fokozatba kapcsolni.
6. A fagypont körüli hőmérsékleten az útviszonyok gyakran különösen gyorsan változnak. Az úgynevezett fekete jég kellemetlen meglepetésként érheti az autósokat – az út hirtelen olyan csúszós lesz, mint az üveg. A fekete jég veszélye különösen nagy az árnyékos útszakaszokon, a hidakon és az erdei szakaszokon; a jég még 0 fok feletti hőmérsékleten is gyakran sokáig megmarad. Ha az útviszonyok vezetés közben gyorsan romlanak, érdemes pihenőt tartani, és esetleg megvárni a hókotrót.
7. Az ESP (elektronikus stabilitási program) havas és jeges utakon maradjon bekapcsolva. Ez csökkenti a jármű megcsúszásának kockázatát. Azonban nem szabad teljesen erre hagyatkoznunk, a program nem mindenható, még bekapcsolt ESP-vel is feltétlenül szükséges a vezetési stílusunk „téliesítése”.
8. A rángató vagy a különösen heves kormánymozdulatok miatt az autó télen különösen könnyen csúszhat meg. A tapadás elvesztésének elkerülése érdekében havon és jégen extra körültekintően és nyugodtan kell kormányozni – ez különösen akkor érvényes, ha váratlan helyzetek adódnak…
9. Ha minden óvintézkedésünk kudarcot vall, és az autó csúszni vagy sodródni kezd, a helyes reakció kulcsfontosságú: vegyük le teljesen a lábunkat a gázpedálról, nyomjuk ki a kuplungot, kormányozzunk óvatosan a kívánt irányba, és fékezzünk. A fékezés segíthet stabilizálni az autót, mert ekkor a súly az első tengelyre kerül, és a gumiabroncsok nagyobb tapadást kapnak. Értelemszerűen ilyenkor is kerülni kell a rángatózó, hektikus kormánymozdulatokat. Ha szükséges, a járművet gyengéd ellenkormányzással és a sebesség néhány km/h-val való csökkentésével lehet újra irányítás alá vonni.
10. Aki nem érzi magát biztonságban a havas és jeges úton, a vezetésbiztonsági tréningeken megtanulhatja, hogyan tartsa a járművet a csúszós utakon is az uralma alatt. Az autós klubok, valamint az autósiskolák kínálnak kifejezetten téli vezetésbiztonsági tanfolyamokat.
11. A fentieknek csak akkor van értelme, ha a legfontosabb feltétel – jó minőségű, megfelelően felpumpált és karbantartott téli abroncs – adott. Ez az alfája és ómegája a téli autózásnak. Sok kényelmetlenséget, balesetet, sérülést kerülhetünk el, ha téli abroncsot vagy legalább négyévszakos abroncsot szerelünk fel. Ahogy azt minden alkalommal hangsúlyozzuk: szinte mindegy, mennyire óvatosan vezetünk, és hogy betartjuk-e a fenti tanácsokat, ha elhasznált, kopott vagy az évszaknak nem megfelelő gumiabroncsok miatt az autó nem engedelmeskedik. A téli abroncsok esetén az ajánlott minimális profilmélység 4 mm.
Forrás: autoszektor.hu