„A kiszállítás drága, inkább bemegyek érte.” Avagy mennyibe kerül nekem saját autóval egy kilométer?

„A kiszállítás drága, inkább bemegyek érte.”

Avagy mennyibe kerül nekem saját autóval egy kilométer?

A céges autók havi költségszámítása után nézzük meg, hogy a saját autónk használata mennyibe kerül.

Természetes, hogy nagy a szórás. most egy átlagos autó átlagos használatával fogok számolni. Sokkal inkább érdekes tisztába lenni a nagyságrenddel, mint magával a pontos értékkel. Előre elárulom, hogy a végösszeg

20 és 100+ Ft/km

között szórhat. Nagyságrendi számolásnál az üzemanyag költségünk 2-3 szorosa.

Használt gépjárművel fogok számolni, amit négyéves korában vásároltam 80 000 – 100 000 km-el és öt év 60 000 km használat után adom majd el kilenc éves korában 140-160 ezer km-el. Új autónál az értékcsökkenés jóval nagyobb lenne!

Évente 12 000 km-t használom az autót ez havi 1000 km-t jelent, ami átlagosan 40 km munkanaponként.

Nézzük az autót. A használtautó.hu szerint a legnépszerűbb használtautós modell az Opel Astra ebből vettem egy 5 ajtós 1,4 benzines 125 LE-s modellt. Felszereltségi szintben már majdnem mindegy.

Magánszemélyként nem szoktunk számolni az autó értékvesztésével, mint költséggel.

Pedig kellene.

A fenti autó átlagos vételára 3,4-3,6 millió közötti, és a várható eladási ára 1,6 – 1,8 millió forint (mostani árral számolva!). Ezek szerint az öt év alatti amortizáció (értékvesztés, amit saját pénzből finanszírozok) 1,8 milló forint körüli összeg. Nem számolunk inflációval, kamattal stb. Ebben az állapotban a használt autók áresése már közelítően lineáris és arányos. Egy drágább (pl. dízel) autót elméletileg drágábban is tudunk eladni, az áresés közelítőleg ugyan annyi lesz esetleg 5-10%-os eltérések lehetnek.

Az autó egyszeri tulajdonos váltásával kapcsolatos költségek (eredetiségvizsga, átírás, vagyonszerzési stb.): 90 000 Ft

Adó (jelenlegi állapot szerint) évente:

A KGFB átlag 0,8-as szorzóval éves díj: 48 000

Cascot nem kötünk.

Két átlagos szervizzel számolva szervizenként 80 000 Ft, mellette egy műszaki vizsga átvizsgálással 22 000 Ft. Egy garnitúra gumiabroncs és cseréje 80 000 Ft, szezonálisan még 5000 Ft-ot számolok (évente 10000 Ft). Ennél több szerviz vagy karosszériás költséggel nem számolok.

Évente egy megyei autópálya költség (5200 Ft) és havonta 1000 Ft parkolással, 6 havonta lemosatjuk 2000-ért.

A fogyasztás nagyon használat függő, és az üzemanyag árak is komolyabban változhatnak. Mivel valamivel számolni kell én 7-l es átlagfogyasztással és 395 Ft/l árral számoltam. Borravalót nem adunk. Így egy km 13,65 Ft- üzemanyag-költséget visz el.

Tehát az öt év alatt 1000 km havi futás mellett a következő költségeink jelentkeznek:

Vannak állandó költségeink, amit a futásteljesítménytől függetlenül kell kifizetni. A gépjármű beszerzésével kapcsolatos költségek, az adó és biztosítás, az egyszeri műszaki vizsga és az éves autópálya matrica is ilyen. A többi már használat függő.

Látható, hogy a két legnagyobb elem az értékvesztés és az üzemanyag. Egy 100 000 extra szerviz számla 1,66 Ft-al emelné meg a költségeinket, egy 30 000 gyorshajtás ,50-el. Ha „sportosabban” vezetünk az rátehet 2-4 Ft-ot is kilométerenként. Sajnos ezeket az adott hónapban kell kifizetni ☹

A címbeli felvetésre az a válasz, hogy ha nincs tömegközlekedési bérletünk és a felvevő pont 10 km-nél távolabb van akkor inkább hozzák ki.

Hegedűs Péter

25 éve vagyok az autós-flottakezelés-mobilitási piacon. A ranglétrát végigjárva tapasztalatot szereztem a márkakereskedésekben és szervizekben folyó munkákról, a különböző gépjármű importőrök tevékenységéről (Citroen, Peugeot, Seat), a hazai és nemzetközi flottakezelési piacról és a mobilitás fejlődéséről (Arval). Gépészmérnöki és közgazdasági diplomával rendelkezem, így több szegmensét látom át a folyamatoknak, több szereplő szemszögéből tudok segíteni. Emellett HR-t, pszichológiát is tanultam, a szolgáltatás emberi, munkáltatói és munkavállalói oldalának is tudok információkat adni. Erős vagyok folyamatszervezésben (LEAN 6 sigma) és minőségbiztosításban is.

Hasonló cikkek

Lezajlott a 12. FlottaOkosan rendezvény

Ez volt az első Budapesten tartott összejövetel, és reméljük, nem az utolsó. Sok szempontból új volt – nekünk is. Előadóink a megszokott, magas színvonalú, gondolatébresztő előadásokkal készültek, és igyekeztek minél több hasznos információt átadni.

Tovább olvasom »

Elektromos vs. minden más

Azt tudjuk, általában nézve ideális autó nem létezik, a választás során mindig nagyon fontos szempont (kéne legyen), milyen célra, milyen várható autóhasználati körülmények közti üzemeltetésre keressük a jó megoldást.

Tovább olvasom »

Masszív átalakulás zajlik a budapesti autózásban – Innen már nincs visszaút?

A legújabb trendek szerint egyáltalán nem biztos, hogy megéri egy városi lakosnak autót fenntartani, mikor az az idő nagy részében csak áll az utcán, viszi a költségeket, és közben foglalja a parkolóhelyet. Éppen ezért egyre többen használnak autómegosztási szolgáltatást a külföldi nagyvárosokban és Budapesten, ami a városi mobilitás jelentős átalakulását hozza magával.

Tovább olvasom »