A flottakezelés banki finanszírozási termék vagy szolgáltatás?

A flottakezelés banki finanszírozási termék vagy szolgáltatás?

A jármű egy érdekes vagyontárgy. Különbözik az épületektől, hiszen – néhány kivételtől eltekintve – tervezetten és biztosan veszít az értékéből. És eltér egy gyártóberendezéstől is, mert nehezen kiszámítható módon megy át az értéke az előállított termék vagy szolgáltatás értékébe. Sokszor nem is kötődik közvetlenül a produktumhoz, mivel juttatásként inkább a személyi költségek körébe tartozik. Ugyanakkor drága vagyontárgy tele pénzügyi kockázattal.

Több gépjárműből álló flotta rendelkezésre bocsátása akkor finanszírozás vagy szolgáltatás? Nem könyvelési oldalról tekintve, inkább az értékláncban betöltött szerepe szerint. Nézzük meg mitől függ, hogy mennyi értéket teremtünk a gyűjtőnéven “flottakezelésnek” nevezett iparágban.

Nem mindegy, hogy a járművet mire használjuk. Lehet szállító vagy szervizes autó, lehet értékesítő vagy technikus kollégák munkájához szükséges eszköz vagy lehet csak a pozícióhoz tartozó természetbeni juttatás. Ezek szerint a flottakezeléshez különböző területekről juthatunk el:

  • logisztika
  • létesítménygazdálkodás
  • HR

vagy akár ezek kombinációja is. A munkám során olyan cégekkel találkoztam, ahol a fenti pozíciókat betöltők valamelyike foglalkozott a céges gépjármű flottával.

Nézzük meg, hogy a három területnek milyen sajátosságai vannak:

Logisztika: itt a hangsúly magán a gépjárművön és annak rendelkezésre állásán van. Mindig a megfelelő mennyiségű és minőségű járművel kell rendelkeznünk. Az árut időben el kell juttatni a célállomásra, a leszakadt vezetéket ki kell javítani a megadott időintervallumon belül stb. Egy járművet többen használnak rövid időn belül is. Mindezeken túl a logisztikai cégek sok más egyéb eszközzel is dolgoznak (targonca, csomagoló berendezések, raktári rendszerek).

Létesítmény-gazdálkodás: a munkavégzéshez szükséges eszközök és szolgáltatások biztosítása, itt elsősorban az elvégzendő munkán van a hangsúly, a jármű a munkavégzéshez szükséges (úgy, mint egy íróasztal, takarító eszköz vagy számítógép). A járműveket akár többen is használják, de van hogy személyhez van kötve.

HR: A munkaerő-piacnak megfelelően a munkavállaló juttatási csomagjába tartozik, a dolgozóhoz kapcsolódik a gépjármű. A járműnek egy dedikált használója van.

A gyakorlatban sok esetben az utolsó kettő átfedésben van.

Látható, ha a flottakezelés értékláncát ki akarjuk bővíteni, akkor egymástól sokban különboző, és a gépjármű finanszírozástól és üzemeltetéstől távol eső tevékenységi körök jönnek szóba. Emellett képbe kerülnek más eszközök finanszírozása is (hagyományos leasing tevékenység). Eszerint a magasabb hozzáadott értéket jelentő flottakezelés lehet:

                                                                    + logisztikai szolgáltatások

Finanszírozás      + üzemeltetés              + létesítmény üzemeltetés

                                                                    + HR szolgáltatások

A flottakezelés közel hetven éves múltra tekint vissza és ezalatt sokat fejlődött, tágította az egyszerű beszerzés+üzemeltetés lehetőségeit. A saját kategórizálásom alapján jelenleg a következő fejlettségi szintek jellemzik a szolgáltatókat (kiemelve a fontosabb változásokat)

A flottakezelés fejlődési szakaszai

Jelenleg egyetemes (univerzális) szolgáltatók vannak, kiszolgálnak logisztikai , FM és HR igényű ügyfeleket is, már csak a felhalmozott tapasztalat, és a méretgazdaságosság miatt is.

Egy TCO diagramból látható, hogy a hozzáadott-érték nagy részét pénzügyi-kockázatkezelési tevékenység adja (finanszírozás, biztosítás, karbantartás, gumiabroncs szolgáltatás és segélyszolgálat mind befektetés és kockázatkezelés), és kevesebb az egyéb, az ügyfél szakmai igényeinek megfelelő szolgáltatási elem.

Egy átlagos TCO költség diagram

Olyan szolgáltató, aki a logisztikában, létesítménygazdálkodásban és a HR-ben is otthonosan mozog nincs. (Néhány cégen belüli SSC már közelít). Vannak nagyon jó kezdeményezések pl. a flottapolitika kialakításában (HR szolgáltatás), csereautó (logisztikai kapacitáskezelés) és napi bérlésű bérautó (HR és/vagy létesítménygazdálkodás kibővítése). Néhány országban kerékpárok bérlése is elkezdődött (pl. Hollandia, Dánia).

Ahhoz, hogy a flottakezelés valódi szolgáltatássá tudjon válni a fenti határokat kell feszegetnie. Mivel a jelenlegi üzleti modell megfelelő profitot termel, ennek az ideje talán még nem jött el.

A fentiek miatt a címben feltett kérdésre a válasz az, hogy a flottakezelés jelenleg finanszírozási termék.

Véleményem szerint amennyiben a mobilitási ökoszisztémában (ezt egy későbbi posztomban fejlem ki) adódik egy kedvező M&A lehetőség, érdemes ilyen irányban is elgondolkodni.

Picture of Hegedűs Péter

Hegedűs Péter

Hasonló cikkek

Lezajlott a 12. FlottaOkosan rendezvény

Ez volt az első Budapesten tartott összejövetel, és reméljük, nem az utolsó. Sok szempontból új volt – nekünk is. Előadóink a megszokott, magas színvonalú, gondolatébresztő előadásokkal készültek, és igyekeztek minél több hasznos információt átadni.

Tovább olvasom »

Elektromos vs. minden más

Azt tudjuk, általában nézve ideális autó nem létezik, a választás során mindig nagyon fontos szempont (kéne legyen), milyen célra, milyen várható autóhasználati körülmények közti üzemeltetésre keressük a jó megoldást.

Tovább olvasom »

Masszív átalakulás zajlik a budapesti autózásban – Innen már nincs visszaút?

A legújabb trendek szerint egyáltalán nem biztos, hogy megéri egy városi lakosnak autót fenntartani, mikor az az idő nagy részében csak áll az utcán, viszi a költségeket, és közben foglalja a parkolóhelyet. Éppen ezért egyre többen használnak autómegosztási szolgáltatást a külföldi nagyvárosokban és Budapesten, ami a városi mobilitás jelentős átalakulását hozza magával.

Tovább olvasom »