Hosszú távon szinte biztosan olcsóbb egy e-autó
A MarketWatch szerint az elektromos autók a teljes élettartamuk során jellemzően olcsóbbak lesznek, mint a benzinüzemű járművek. Ezt több tényező határozza meg, de az évek során felmerülő karbantartási költségek az e-autók felé billentik a mérleget.
Sok autóvásárló tétovázik a magasabb ajánlott kiskereskedelmi ár miatt a kipufogógáz-kibocsátásmentes technológiától, vagyis az elektromos autók megvásárlásától. Ha azonban figyelembe vesszük az új autó öt-tíz éves élettartama alatt felmerülő költségeket, az elektromos autók sok vásárló számára gyakran jelentősen olcsóbbak lesznek, mint a benzinesek.
A Kelley Blue Book például nemrég összevetette a számokat egy új Tesla Model 3 és egy Audi TT esetében. A kiadvány azt találta, hogy a Model 3 ötéves költsége átlagosan 14 millió forint, míg az Audi TT költsége körülbelül 22 millió forint volt. Mindkét számadatot úgy mérték, hogy figyelembe vették a benzin- vagy töltési költségeket, valamint a karbantartást, a javításokat, az autóbiztosítást, az értékcsökkenést és más, zsebből fizetendő kiadásokat okozó tényezőket.
A KBB megállapította, hogy a Model 3 rendelkezik a legolcsóbb ötéves tulajdonlási költséggel a luxusjárművek közül. A Consumer Reports autós szerkesztője, Keith Barry nemrég rámutatott, hogy az elektromos autók általában olcsóbbak, bár azt is megjegyzi, hogy ez nem mindig van így. Az elektromos autókra vonatkozó szövetségi, állami és helyi ösztönzőkhöz való hozzáférés szintén csökkentheti az árukat, bár ezek nagyban függenek a régiótól és a megvásárolni kívánt autótípustól.
Hatalmas tényező az üzemanyagár
„Egy elektromos autó fenntartása szinte mindig kevesebbe kerül, mint egy benzinüzemű autó” – mondta Barry. Ami azt illeti, hogy az üzemeltetési költségek ellensúlyozhatják-e a fogyasztói árakat, Barry szerint „attól függ, hogy hol élünk, és milyen autót vásárolunk”.
A pickupok terén a MarketWatch rámutat a Consumer Reports egy másik elemzésére. Az USA nyugati partján élő vásárlók spórolhatnak egy Ford F-150 Lightningon, mivel a benzinárak magasak, a villamosenergia-költségek pedig alacsonyak. Ráadásul ez az elemzés még azelőtt készült, hogy az F-150 Lightning jogosult lett a 2,5 millió forintos adójóváírásra, így idővel szinte biztosan megfizethetőbb, mint egy F-150 Hybrid.
A helyes választás
Elektromos autó vásárlásakor a rendszeres töltésre való áttérés is figyelemre méltó, és hatással lehet a teljes megtakarításra. A csúcsidőn kívüli otthoni töltés szinte mindig alacsonyabb töltési árakat eredményez, míg a nyilvános töltők nem biztos, hogy sokkal olcsóbbak. Egyes területeken a közműszolgáltatók kedvezményeket adnak otthoni töltők építésére.
Az Energy Innovation Policy and Technology idei elemzése mégis azt mutatja, hogy az USA mind az 50 államában olcsóbb egy elektromos autót feltölteni, mint egy benzinüzemű autót, és hozzáteszi, hogy a legtöbb új elektromos autó végül olcsóbb lesz, mint a benzinüzemű autók a teljes élettartam során. – írja CleanTechnica.
Forrás: autopro.hu