Európai cégek koalíciója tisztességes hozzáférést követel a gépjárműadatokhoz
„Hamarosan várható egy javaslat, miután az Európai Bizottság tavaly konzultációt indított.
Biztosítók, lízingcégek, autójavító műhelyek és más cégek széles körű koalíciója felszólítja az Európai Bizottságot, hogy rövidesen tegyen javaslatot az értékes gépjárműadatokhoz való tisztességes hozzáférés szabályaira, mivel attól tartanak, hogy a további késedelmek miatt a kezdeményezés a 2024-es európai parlamenti választások után elmaradhat.
Az európai és Európán kívüli vállalatok versengenek a hálózatba kapcsolt autók korszakának koronaékszereiért, nevezetesen az autógyártók adataiért, amelyek a vezetési szokásoktól kezdve az üzemanyag-fogyasztáson át a gumiabroncsok kopásáig mindenre kiterjednek, és amelyek felhasználhatók a pénztermelő szolgáltatások célzásához.
Bár az EU jelenleg a fogyasztói és vállalati adatok felhasználását szabályozó jogszabály tervezetén, az adatmegosztási rendeleten alkudozik, a biztosítók és mások az autóiparra vonatkozó egyedi szabályozást szorgalmaznak. Hamarosan várható egy javaslat, miután az Európai Bizottság tavaly konzultációt indított.
Tim Albertsen, az ALD lízingcég vezérigazgatója, amely számos szolgáltatásához támaszkodik a járműadatokra, azt mondta, hogy ha az ágazatspecifikus jogszabályt most nyújtanák be, akkor azt még a 2024-es választások előtt el lehetne fogadni. Ezt követően fennáll a veszélye annak, hogy egy új bizottság, valószínűleg új prioritásokkal, háttérbe szorítja a kérdést, ami akár több éves késést is okozhat.
„Úgy tudjuk, hogy az előterjesztendő javaslatban nem lesz ágazatspecifikus jogszabály, ami szerintünk komoly probléma” – mondta Albertsen, aki a hónap elején közvetlenül Margrethe Vestagerhez, az EU trösztellenes főnökéhez fordult, hogy támogassa a járművekre vonatkozó adatszabályozást. Januárban tíz iparági csoport is írt az Európai Bizottság elnökének, Ursula von der Leyennek, és az „ismételt késedelmek” megszüntetését sürgette.
A Bizottság jelenleg dolgozik a javaslatának hatásvizsgálatán – közölte egy szóvivő. „Ebben a szakaszban nem tudjuk előre megítélni a végleges hatásvizsgálat tartalmát és az ebből következő ütemtervet” – tette hozzá.
Az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) szóvivője szerint az adatmegosztási jogszabály garantálja a gépjárművek adataihoz való tisztességes hozzáférést, így „a járműfedélzeti adatokhoz való hozzáférésről szóló további jogszabályok valószínűleg nem fognak többet elérni”.
Amint a Societe Generale ALD egysége befejezi a holland rivális LeasePlan felvásárlását, 3,3 millió járműből álló flottája lesz. A vállalat autómegosztó platformja jelenleg vezeték nélküli eszközökön keresztül gyűjti az adatokat a diagnosztika lefuttatásához, a kilométerórák leolvasásához, az üzemanyag-mérők ellenőrzéséhez és az autók felhasználók közötti cseréjéhez.
A lízingcég egy „pay-how-you-drive” biztosítási terméket is működtet, amely a jó vezetési magatartást jutalmazza, akárcsak a rivális Arval, a BNP Paribas egysége. „Mi csak azt akarjuk, hogy az adatokat gazdaságilag életképes módon tegyék elérhetővé” – mondta az Arval vezérigazgató-helyettese, Bart Beckers, hozzátéve, hogy az olyan cégek, mint az övé, szívesen fizetnek az autógyártóknak az adatokért.
A francia Munic technológiai vállalat szintén vezeték nélküli eszközöket szerel a flotta járműveire az adatok gyűjtése érdekében. „Ha nem lesz többé hozzáférés az adatokhoz más üzletágat kell találnunk” – mondta Aaron Solomon vezérigazgató.
A BMW szóvivője azonban azt mondta, hogy 2018 óta van egy olyan rendszerük, amely lehetővé teszi az ügyfelek számára, hogy az adatokat bármely harmadik féllel megosszák. „Sajnos sok szereplő, akik nyilvánosan azzal érvelnek, hogy szükségük van a járműbe épített adatokhoz való hozzáférésre, soha nem próbálta használni a rendszert” – mondta.
Eközben az olyan autógyártóknak, mint a világranglista 3. helyén álló Stellantis, saját big data terveik vannak. A cég 2030-ig évi 20 milliárd eurós (21,4 milliárd dollár) bevételt vár a szoftvertermékekből és az előfizetéses szolgáltatásokból. Az adatoknak a nagy járműgyártók kezében hagyása „nem fokozza a versenyt” – mondta Christoph Lauterwasser, az Allianz tulajdonában lévő Allianz Center for Technology kutatóintézet ügyvezető igazgatója.
Lorraine Frega, a Michelin ügyvezető alelnöke szerint a legkülönbözőbb startupok bukkantak fel, amelyek az autóadatokat felhasználó szolgáltatásokat kínálnak, de ezek a kis cégek nem tudnak tőkét bevonni, amíg az Európai Bizottság nem tisztázza a helyzetet. „Nagyon aggódunk. Már önmagában a késlekedés is nagyon káros az egész gazdaságra nézve” – mondta Frega a Reuters tudósítása szerint.”
Forrás: Egov.hu