Az önvezető autók térnyerése előtt a távvezérelt kocsik kerülhetnek reflektorfénybe
A robotaxikból álló hatalmas flották kiépítése nehezebb kihívásnak bizonyult, mint azt a Tesla, az Alphabet Waymo és mások gondolták. Egy európai startup most egy köztes lépést kínál a teljes autonómia felé: a távvezérlést.
A képen Thomas von der Ohe, a Vay vezérigazgatója látható a cég egyik németországi autójával. (Fotó: Bloomberg)
A robotaxikból álló hatalmas flották kiépítése nehezebb kihívásnak bizonyult, mint azt a Tesla, az Alphabet Waymo és mások gondolták. Egy európai startup most egy köztes lépést kínál a teljes autonómia felé: a távvezérlést.
A német Vay, amely csendben teszteli a távirányítású elektromos járművek flottáját Berlin-szerte, jövőre tervezi a mobilitási szolgáltatás bevezetését Európában és potenciálisan az Egyesült Államokban. A cég azt állítja, hogy a legmegfizethetőbb háztól-házig szállítási szolgáltatással fog indulni. Az emberek megrendelhetnek egy autót, amely néhány percen belül megérkezik, majd beülhetnek a volán mögé és elvezethetik magukat a célállomásukig. Megérkezésük után anélkül hagyhatják majd ott az autót, hogy le kellene parkolniuk, egy szobában ülő személy ugyanis távolról átveszi a kocsi irányítását és megoldja a manővert, vagy odatereli a járművet a következő megrendelőnek.
Mindezt az Uber-fuvar költségének töredékéért kínálják majd, ezért a Vay úgy véli, hogy szolgáltatása a városi területeken rendkívül versenyképes lesz a saját autóval szemben. A telekocsis munkakör jelentős előnyökkel jár a taxis vagy fuvarmegosztó munkakörökkel szemben, mivel a munkavállalók minden nap ugyanarról a helyről dolgozhatnak, és fix jövedelmet kapnak. A cég szerint a „teledriving” inkluzívabb és nemek szempontjából kiegyensúlyozottabb foglalkoztatási lehetőségeket teremt, mivel a sofőröknek és az ügyfeleknek nem kell ugyanazon a fizikai téren osztozniuk, ez a koronavírus-járvány idején sokak számára fontos szempont lehet.
A kiképzett telekocsisok kormánykerékkel, pedálokkal és több nagy monitorral felszerelt állomásokon dolgoznak, amelyek 360 fokos látószöget biztosítanak, holtterek nélkül. A rendszer beépített redundanciákkal rendelkezik, megakadályozza a gyorshajtást, és a képernyőkre biztonsági információkat vetít, hogy biztonságosabbá tegye a vezetést. A vállalat elvileg megoldotta a késleltetési problémákat, és sikeresen távirányította az autókat a vészfékezést és kitérő manővereket igénylő extrém helyzetekben.
A vállalat célja nemcsak az, hogy Európát visszahozza az élvonalba a mai közlekedési kihívások nagy részét megoldó vezető nélküli járművek kifejlesztéséért folytatott versenyben, hanem az is, hogy létrehozzon egy új munkakört, amiről egy bekezdéssel korábban már szó volt.
Forrás: alapjarat.hu