Mennyibe kerül a céges autónk?
A közösségi médiás szavazás eredménye alapján Ti így ítélitek meg:
A többség jól tippelt! Egy középkategóriás dízel kombi és egy kiskategóriás ötajtós benzines céges autó nagy általánosságban ennyibe kerül. A felső középkategórás, benzines vagy hibrid autók, a SUV-k és MPV-k már ennél is többe kerülnek.
Ez egy durva közelítés, természetes, hogy a cég teljes költsége sok tényezőtől függ. És így is elég nagy szórás volt a szavazatok között. A súlyozott átlag olyan 175 000 Ft/hónap körül lehet.
Hangsúlyozom, a munkáltató teljes költségét számoljuk a TCO-val, bármit, ami a gépjármű létével, működtetésével és használatával kapcsolatos. A cégnek ezeket e költségeket ki kell fizetni.
Lássuk a számolást!
Öt céges autóként népszerű kombi modellt vettem. A kiindulási pontot így határoztam meg:
A gépjármű alap listaára 7 – 9 millió forint között, diesel, 120 LE körüli teljesítménnyel, manuális váltó. (egy benzines lett benne)
A futamidő 48 hónap (4 év), 120 000 km (30 000 km/év, 2500 km/hónap.
A használati körülmények:
5,5 l/100 km-es átlagfogyasztás 380 Ft/l üzemanyag áron, éves autópálya matrica, kéthavonta egy mosatás és egy kanna ablakmosó. Kétévente egy káresemény 50000 Ft önrésszel, amit a munkáltató átvállal, öt napos csereautó költség. A futamidő végi költséget 100 000 Ft-al vettem és minimális havi 1000 Ft belső általános kezelési költséget tettem rá.
Modellenként nem mutatom meg az eredményt a legkisebb és a legnagyobb költséget és az átlagokat igen.
Tartós bérlettel számoltam végig, a pénzügyi lízing vagy a saját vásárlás az ÁFA és az eltérő amortizációs számolás miatt még drágább lenne.
A megfigyelt modellek:
FORD Focus kombi 1.5 EcoBlue Trend
OPEL Astra kombi 1.5 CDTI Elegance
SKODA Octavia kombi 2.0 TDI SCR Ambition (ez kicsit nagyobb, mint a többiek)
KIA Ceed kombi 1.6 CRDi LP Silver
TOYOTA Corolla kombi 1.2T Comfort Tech (ez a benzines)
A havi bérleti díjban benne van a finanszírozás, az adók, a biztosítás, a karbantartási, javítási költségek, a gumikezelés és az országúti segélyszolgálat.
A fenti modellek havi nettó bérleti díjai (5%-os árengedménnyel!) 122 000 Ft és 173 000 Ft között mozogtak, az átlag
146 600 Ft/hónap + 19 800 50% ÁFA = 166 400 Ft/hónap
(ebből átlagban 55 000 Ft-ot tesz ki a szolgáltatás, a többi a finanszírozási díj). Az átlagtól való eltérés +17,9% és -16,9%. Ennek még később jelentősége lesz!
Az üzemanyag fogyasztás elméletileg adott 5,5-nek vettem dízeleknél, 8 l a benzinesnél (a gyári értékek dízeleseknél 4,2-4,6 l/100 km, a benzinesnél 7,1). Így a dízeles modelleknél
52 250 Ft/hónap (a benzinesnél 76 000 Ft / hónap) (bruttó!)
Már 200 000 Ft/hónap költségszint fölött vagyunk.
Egyéb költségek, amik a használat során keletkeznek, az autópálya használati díj, a parkolások, a mosatás és ablakmosó folyadék, az adBlue adalék. Ezek (adjátok össze) havonta kb.
8000 Ft-ot tesznek ki.
Ami cégenként eltérő, a baleseti önrészek, a parkolási és közlekedési szabálysértési tételek (általában gyorshajtás) kezelése. Van cég, ahol egészben vagy részben fedezik, van, ahol továbbszámlázzák a dolgozóra. Kétévente egy 50 000-es önrészű kár, évente egy 30 000-es büntetés és évente 5 nap csereautó költséggel számolva megint hozzáadódik
6000 Ft/hónap
A legvégén két vitatott tétel jelenik meg. Az egyik a futamidő végi költségek. Ez most 100 000 Ft-nak vettem. A Flottaokosan webináriumokon még fogunk beszélni róla, most nem részletezem.
A másik, általában nem számolt költség a flotta belső kezelésével kapcsolatos költségek. Ilyenek akkor is jelentkeznek, amikor kiszervezzük a flottakezelést. A beszerzést (tendereztetés?) intézni kell, van átadás-átvétel, a számlákat utalják és könyvelik. A flottamérettől és a kiszervezés mértékétől függetlenül a fentieket
3000 Ft/hónap
költséggel számoltam.
Adjuk össze:
235 650 Ft/hónap
és ez még mindig attól függ mennyi ÁFA-t tudunk visszaigényelni a bérleti díjból.
A modellek 207 500 Ft/hó és 265 500 Ft/hó között végeztek. Az átlaghoz való eltérés: + 12,6% és – 11,9%, ami 5% ponttal kisebb, mint a bérleti díjjak közötti szórás. Tehát az egyéb költségek csökkentik a bérleti díjjaknál számolt különbségeket.
A saját költségvetést akkor lehet jól tervezni és követni, ha a fenti (és még sok egyéb) tételt figyelembe vesszük.
Hegedűs Péter
25 éve vagyok az autós-flottakezelés-mobilitási piacon. A ranglétrát végigjárva tapasztalatot szereztem a márkakereskedésekben és szervizekben folyó munkákról, a különböző gépjármű importőrök tevékenységéről (Citroen, Peugeot, Seat), a hazai és nemzetközi flottakezelési piacról és a mobilitás fejlődéséről (Arval). Gépészmérnöki és közgazdasági diplomával rendelkezem, így több szegmensét látom át a folyamatoknak, több szereplő szemszögéből tudok segíteni. Emellett HR-t, pszichológiát is tanultam, a szolgáltatás emberi, munkáltatói és munkavállalói oldalának is tudok információkat adni. Erős vagyok folyamatszervezésben (LEAN 6 sigma) és minőségbiztosításban is.