Mobilitási Versenypálya
Egyik előző cikkemben ígértem, hogy beszélek a mobilitási ökoszisztémáról. Tehát beszéljünk a Mobilitás Versenypályájáról!
Miért hívom mégis versenypályának?
Minden változik és emiatt a hagyományos üzleti modellek megkérdőjeleződnek. A nyertes az lesz aki a legjobb stratégiai célt tudja kitűzni és elérni attól függetlenül, hogy a pálya melyik részéről indult.
Habár az autó még mindig a legnépszerűbb közlekedési eszköz (a miértekről egy későbbi posztban szólok) ez szükségszerűen változni fog. A városokban egyre nagyobb a csúcsforgalom, egyre kevesebb a parkolóhely és egyre nagyobb a légszennyezettség. Vannak olyan városok, ahol az autósok jó része órákat tölt el naponta munkába járással, parkolóhely kereséssel. Emellett az autók tulajdonlása iránti igény is átmegy a használatra való igénybe. Valamint a foglalkoztatási formák változása miatt, a projekt alapú szervezetek és a home office népszerűségének növekedésével a napi munkába járás miatti mobilitási kereslet is csökkenni fog.
A városok és országok vezetői már most autómentes körzetek, központok városrészek kialakításán gondolkoznak. Ugyanakkor a helyi tömegközlekedés lassan ingyenes lesz (a költségek nagy részét már most is központi támogatásból fedezik).
Az autó, mint státusszimbólum átalakul használati eszközzé, véleményem szerint fejlesztése, gyártása és marketingje hasonló lesz a szórakoztató elektronikai eszközökéhöz.
Melyek azok a piaci szereplők akik jelenleg a mobilitás valamelyik részében tevékenykednek?
A mobilitási ökoszisztéma (saját rajz)
Látható, hogy sokan sokfelől közelítenek a téma irányába. Kicsik, nagyok eltérő iparágakból. Nagy versenynek ígérkezik. Aki már most megfelelő víziót követve jó stratégiát épít fel, az nagy előnyre tehet szert. Ez bármelyik piaci szereplő lehet, akár autógyár, akár ojajcég vagy bank, akár informatikai integrátor, logisztikai vagy létesítményüzemeltetési nagyágyú, esetleg egy közlekedési cég. Vagy egy startup?
A startpisztoly már eldördült.