Miért autóval megyünk mindenhova?

Miért autóval megyünk mindenhova?

Megkérdezhetném azt is, hogy miért teherautóval szállítunk mindent, egyelőre maradok a személyszállításnál.

Nyilván a cím eltúlzott, ugyanakkor van arra magyarázat, hogy miért ezt személyszállítási formát részesítjük előnyben, természetes emberi oka van.

Az összes lehetséges személyszállítási forma közül erre jellemző hogy:

  • bármikor elérhető
  • kiszámítható
  • kényelmes
  • biztonságos
  • több személy esetén olcsó
  • mutathatjuk vele a társadalmi státuszunkat

A pszichénk irányít

Most egy nagy ugrás következik.

Sokan ismerik a szükséglet piramist amit Abraham Maslow állított fel (az összes hiányosságával és bírálatával együtt)

Ha megvizsgáljuk az autó választásra jellemző motívumokat, azt tapasztaljuk, hogy elsősorban a fiziológiai és a biztonsági szintek miatt döntünk az autózás mellett. Tehát valahogy így:

Fiziológiai szükségletek

            – időjárás elleni védelem (eső, hó, szél, hideg/meleg)

            – állás/ülés, alvás elérhetősége (hosszútávon)

            – evés ivás lehetősége, mellékhelyiségek

            – szellőzés
            – lehetővé teszi a mozgást

Biztonsági szükségletek

            – birtoklás (legyen mindig elérhető)

            – gyorsaság, kiszámíthatóság

            – könnyű kezelhetőség

            – balesetmentes (a vezetőnek van ráhatása)

            – olcsó (mit engedhetek meg magamnak)

Társadalmi     

            – egyedül vagy családdal/társasággal

            – a társaság intimitása (szeparálódás)

Elismerés       

            – státuszszimbólum

            – aktív környezetvédelem

            – nyaralás, kikapcsolódás

            – egészség, sport
            – szép/dizájnos autó
Önmegvalósítás
            – bonyolult szerkezet, nehéz megismerni
            – gyorsan változik, új technika, új modellek

A fentiek alapján felrajzoltam a mobilitás térképét:

 

A címben feltett kérdésre a válasz elég egyszerű

Azért járunk autóval, mert egyszerűen ez az optimális megoldás a legtöbb esetben. És ezen nem változtat az sem, hogy éppen milyen energiával üzemel az autó, vagy hogy ki vezeti, ha vezeti valaki egyáltalán.

Mit kell annak érdekében tenni, hogy ne így legyen?

Először is csökkenteni kell a mozgás igényét.

A Covid-19 lezárások megmutatták, hogy sok munkakörben otthonról is lehet dolgozni, nem szükséges a napi ingázás.

A helyi boltok szerepének erősítése. Ha gyalog is be tudom szerezni azt amire szükségem van nem megyek szuper vagy hipermarketbe.

Mint az előző, de a szórakozási, kikapcsolódási lehetőségekkel. Mozi, színház, koncertek stb helyi kiszolgálása. Egyáltalán a helyi közösségek erősítése.

Munkahelyek, oktatás, egészségügy és lakhatás helyi megoldása.

Ezen felül ha mégis mozogni kell miként lehet elérni, hogy ne autóval tegyük?

Agresszív, erőszakos megoldások:

  • Területek lezárása. Ha nem lehet autóval behajtani, fizikailag nem tudunk odamenni. A dugódíj is ide tartozik.
  • Lassítani az autós közlekedést. Nyilván nem azt fogom választani, amennyiben jóval tovább tart. Az állandósult dugók automatikusan ezt eredményezik, itt a ráhatás az infrastruktúra (utak) kapacitásának a tudatos szinten tartása.
  • Csökkenteni a parkolóhelyek számát vagy megdrágítani a parkolást.
  • Bevezetni és emelni különféle adókat

Gyorsabb és olcsóbb, viszont sokszor nem oldják meg a helyzetet és további frusztrációt okoznak a társadalomban. Általában népszerűtlen intézkedések, viszont egyes esetekben elkerülhetetlen egyes társadalmi csoportok vagy a helyi lakosság védelmében.

Pozitív, és békés megoldások:

  • Az alternatív megoldások választásának elősegítése: tiszta, pontos (kiszámítható) és sűrű tömegközlekedés, esetleg egyes területeken ingyenesen
  • Biztonságos kerékpárutak építése, kijelölése
  • Az elektromos kerékpárok és a munkahelyi öltözők elterjesztése
  • P+R parkolók (és közlekedési eszköz cserélő pontok) fejlesztése
  • A multimodális közlekedés támogatása (App: lsd Google maps)
  • Tudatos közlekedési kultúraformálás (közlekedési marketing)

Hosszabb és drágább megoldások, viszont tartósabb megoldásokat biztosít. Emellett nem frusztrálja a társadalmat.

Tehát van lehetőség szakmai és politikai döntésekre egyaránt.

Picture of Hegedűs Péter

Hegedűs Péter

Hasonló cikkek

Lezajlott a 12. FlottaOkosan rendezvény

Ez volt az első Budapesten tartott összejövetel, és reméljük, nem az utolsó. Sok szempontból új volt – nekünk is. Előadóink a megszokott, magas színvonalú, gondolatébresztő előadásokkal készültek, és igyekeztek minél több hasznos információt átadni.

Tovább olvasom »

Elektromos vs. minden más

Azt tudjuk, általában nézve ideális autó nem létezik, a választás során mindig nagyon fontos szempont (kéne legyen), milyen célra, milyen várható autóhasználati körülmények közti üzemeltetésre keressük a jó megoldást.

Tovább olvasom »

Masszív átalakulás zajlik a budapesti autózásban – Innen már nincs visszaút?

A legújabb trendek szerint egyáltalán nem biztos, hogy megéri egy városi lakosnak autót fenntartani, mikor az az idő nagy részében csak áll az utcán, viszi a költségeket, és közben foglalja a parkolóhelyet. Éppen ezért egyre többen használnak autómegosztási szolgáltatást a külföldi nagyvárosokban és Budapesten, ami a városi mobilitás jelentős átalakulását hozza magával.

Tovább olvasom »