Durván nekiment a tölthető hibrideknek egy brit autós felmérés
Fotó: AFP/Europress
Az elektromos hálózatról tölthető, avagy plug-in hibridek egyre népszerűbbek a vásárlók körében, a gyártók pedig úgy beszélnek róluk, mint amelyek a technológia jelenlegi szintjén megfelelő kompromisszumot kínálnak a hatótávolság és a környezetvédelmi szempontok között. Idén Európában nagyjából 50 új tölthető hibrid modellt dobtak piacra, így a vásárlók már mintegy száz típusból válogathatnak.
A számok papíron remekül mutatnak, hiszen a belső égésű motor miatt ezeknek a járműveknek hasonló a hatótávolságuk, mint a csak benzines vagy dízelmotor által hajtottaknak. Tisztán elektromos üzemben pedig sok ilyen kocsi elméletileg akár 50-60 kilométerre is eljuthat, ami általában elegendő a mindennapi ingázáshoz, éjszaka pedig újra fel lehet tölteni az akkumulátort.
A brit Transport&Environment gyűjtése szerint a hivatalos, laboratóriumi méréseken alapuló adatok
szerint a tölthető hibridek kibocsátása kilométerenként 44 gramm szén-dioxid, ami a jelenlegi mezőnyben nagyon kedvező. A probléma csak az, hogy a szervezet szerint (pdf) a valóságos érték 117 gramm/kilométer, ami nem sokkal jobb, mint egy nem tölthető hibrid Toyota Prius 135-ös mutatója. Egy új dízelautó kibocsátása valós körülmények között átlagosan 164, egy benzinesé 167 gramm/kilométer.
A szervezet több mint 20 ezer olyan tölthető hibrid adatait gyűjtötte össze, amelyek fogyasztási adatait valamilyen okból rögzítették. Ezek részben céges vagy lízingelt autók voltak, részben olyan magánjárművek, amelyek tulajdonosai beleegyeztek az adatok rögzítésébe. Ebből alakult ki az említett mutató, amelynek technikailag több oka is lehet:
Az üzemeltetők egy része nem töltötte az akkumulátorokat, így a fogyasztás és károsanyag-kibocsátás szempontjából ezek a kocsik még rosszabbak is, mint benzines vagy dízelüzemű társaik, hiszen az akkupakkok miatt nehezebbek, de nem nyernek vele semmit.
Sok autóban a belső égésű motor akkor is bekapcsolt, amikor elvileg teljesen az elektromotor is hajthatta volna a kocsit. Ha pedig a fűtést vagy a klímát is kell működtetni, akkor mindenképp éget üzemanyagot a jármű.
Sok múlik az egyéni vezetési stíluson: ha valaki dinamikusan, sokat gyorsítva vezet, akkor sokkal nagyobb arányban használja a belső égésű motort, mint amit a laboratóriumi körülmények szimulálnak.
A Transport&Environment azt is kiszámolta, hogy egy idén forgalomba helyezett autó a teljes életciklusa során mennyi szén-dioxidot bocsát ki (az üzemanyag előállításának emissziójával is számolva
), és ebből szintén azt látszik, hogy a tölthető hibridek sokkal közelebb vannak a belső égésű motor hajtotta kocsikhoz, mint a tisztán elektromos autókhoz:
Kibocsátás a teljes élettartam alatt
A szervezet ezért arra szólította fel a brit kormányt, hogy szüntesse meg vagy szűkítse a tölthető hibridek adókedvezményét, az értékesítési lehetőségük pedig ugyanakkor szűnjön meg (legkésőbb 2035-ben), mint a benzineseké és a dízeleseké. A Greenpeace pedig báránybőrbe bújt farkasoknak minősítette a plug-in hibrideket.
A BBC által megkeresett brit járműgyártói és értékesítési szervezet azt kifogásolta, hogy a Transport&Environment kétéves teszteredményekkel dolgozott. A főtitkár szerint ez a technológia is folyamatosan fejlődik, és fontos átmenetet képez a teljesen elektromos hajtás felé.