{"id":3487,"date":"2024-01-04T06:53:18","date_gmt":"2024-01-04T05:53:18","guid":{"rendered":"https:\/\/flottaokosan.hu\/?p=3487"},"modified":"2024-12-05T13:37:21","modified_gmt":"2024-12-05T12:37:21","slug":"elektromos-vs-minden-mas","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/flottaokosan.hu\/elektromos-vs-minden-mas\/","title":{"rendered":"Elektromos vs. minden m\u00e1s"},"content":{"rendered":"\t\t
Az „Ezekkel az aut\u00f3kkal lehet sok benzint megsp\u00f3rolni” <\/a>c\u00edmen szeml\u00e9zett cikk roppant tanuls\u00e1gos, ugyanakkor elgondolkodtat\u00f3 is egyben.<\/strong><\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t Az egy\u00e9rtelm\u0171en \u00f6rvendetes, hogy a plug-in hibridek a kezdeti 10-25 km helyett m\u00e1ra k\u00e9pesek ak\u00e1r 100 km f\u00f6l\u00f6tti val\u00f3s elektromos hat\u00f3t\u00e1vra. Az ezzel kapcsolatos lehet\u0151s\u00e9geket sz\u00e9pen kibontja a cikk. Ugyanakkor a v\u00e1s\u00e1rl\u00f3t nem egy param\u00e9ter, hanem gazdas\u00e1gi szempontb\u00f3l a TCO \u00e9rdekli, ha meg \u201ez\u00f6ld a lelke\u201d, a karbonl\u00e1bnyom is. Ezek mell\u00e9 tov\u00e1bbi szempontk\u00e9nt megjelenhet a k\u00e9nyelem.<\/p> Azt tudjuk, \u00e1ltal\u00e1ban n\u00e9zve ide\u00e1lis aut\u00f3 nem l\u00e9tezik, a v\u00e1laszt\u00e1s sor\u00e1n mindig nagyon fontos szempont (k\u00e9ne legyen), milyen c\u00e9lra, milyen v\u00e1rhat\u00f3 aut\u00f3haszn\u00e1lati k\u00f6r\u00fclm\u00e9nyek k\u00f6zti \u00fczemeltet\u00e9sre keress\u00fck a j\u00f3 megold\u00e1st. A szab\u00e1lyok l\u00e1tsz\u00f3lag egyszer\u0171ek. N\u00e9zz\u00fcnk k\u00e9t sz\u00e9ls\u0151s\u00e9get;<\/p> Sz\u00f3val m\u00e1st dikt\u00e1l a vev\u0151 p\u00e9nzt\u00e1rc\u00e1ja (beker\u00fcl\u00e9si \u00e9s \u00fczemeltet\u00e9si k\u00f6lts\u00e9gek), m\u00e1st a sz\u0171k \u00e9lett\u00e9r eset\u00e9ben jelentkez\u0151 k\u00f6rnyezet terhel\u00e9s, \u00e9s ism\u00e9t m\u00e1s a matek, ha a karbonl\u00e1bnyom glob\u00e1lis hat\u00e1sait n\u00e9zz\u00fck. Ilyenkor az \u00fczemanyag el\u0151\u00e1ll\u00edt\u00e1s hat\u00e1sait a kitermel\u00e9st\u0151l a sz\u00e1ll\u00edt\u00e1son \u00e1t az annak az el\u00e9get\u00e9s\u00e9t k\u00eds\u00e9r\u0151 k\u00e1rosanyag kibocs\u00e1t\u00e1st is figyelembe kell venni, szembe\u00e1ll\u00edtva az akkumul\u00e1tor gy\u00e1rt\u00e1s \u00e9s semleges\u00edt\u00e9s k\u00f6rnyezetk\u00e1ros\u00edt\u00f3 hat\u00e1saival. Ut\u00f3bbi esetben a felhaszn\u00e1l\u00e1s helysz\u00edn\u00e9t\u0151l a k\u00e1ros hat\u00e1sok nagyr\u00e9szt t\u00e1vol tarthat\u00f3ak, ami j\u00f3, ha ez t\u00e9nyleg t\u00e1voltarthat\u00f3, ugyanakkor \u00e1ls\u00e1gos is n\u00e9mileg, de ez m\u00e1r \u00e1ltal\u00e1ban \u201ecsak\u201d mor\u00e1lis k\u00e9rd\u00e9s. (Egy ideig). Az elektromos aut\u00f3k haszn\u00e1lat\u00e1nak a racionalit\u00e1s\u00e1t nagyban befoly\u00e1solja m\u00e9g az az \u201eapr\u00f3s\u00e1g\u201d, hogy az adott k\u00f6rnyezetben a felhaszn\u00e1lt villamosenergia el\u0151\u00e1ll\u00edt\u00e1sa mennyire z\u00f6ld, azaz mekkora a felhaszn\u00e1lt villamosenergia el\u0151\u00e1ll\u00edt\u00e1s\u00e1ban a fosszilis ar\u00e1ny. Magyarul, ha k\u00f6rnyezettudatos megfontol\u00e1sb\u00f3l k\u00e9rd\u00e9s az elektromos aut\u00f3 vs. robban\u00f3motoros aut\u00f3 dilemma, akkor ezt az billentheti az elektromos aut\u00f3k fel\u00e9, ha sok a z\u00f6ld energia<\/p> Az teh\u00e1t, hogy milyen aut\u00f3kkal lehet sokat sp\u00f3rolni, er\u0151sen n\u00e9z\u0151pont k\u00e9rd\u00e9se, azaz nem mindegy, hogy adott szem\u00e9ly, vagy c\u00e9g szemsz\u00f6g\u00e9b\u0151l n\u00e9zz\u00fck, amikor is a TCO a meghat\u00e1roz\u00f3, vagy adott v\u00e1ros, net\u00e1n orsz\u00e1g szintj\u00e9n gondolkodunk, amikor m\u00e1r az energiagazd\u00e1lkod\u00e1si, a k\u00f6rnyezetszennyez\u00e9si \u00e9s az ebb\u0151l ad\u00f3d\u00f3 eg\u00e9szs\u00e9gv\u00e9delmi k\u00e9rd\u00e9sek is forintos\u00edthat\u00f3k. \u00c9s persze van a glob\u00e1lis, azaz kontinens, s\u0151t, bolyg\u00f3 szint\u0171 megk\u00f6zel\u00edt\u00e9s, amikor a karbonl\u00e1bnyom nem \u201eexport\u00e1lhat\u00f3\u201d.<\/p> A tiszt\u00e1n elektromos aut\u00f3 teh\u00e1t egy adott k\u00f6rnyezetben teljesen racion\u00e1lis megold\u00e1s, am\u00edg siker\u00fcl egy eg\u00e9szs\u00e9ges ar\u00e1nyt tartani az ett\u0151l elt\u00e9r\u0151 energiaforr\u00e1s\u00fa j\u00e1rm\u0171vekkel. Gondoljunk csak egy kataszt\u00f3fa helyzetre, amikor az \u00e1ramszolg\u00e1ltat\u00e1s -b\u00e1rmilyen okb\u00f3l- ak\u00e1r csak napokra \u00f6sszeomlik, vagy annak a szintje korl\u00e1toss\u00e1 v\u00e1lik. A statisztik\u00e1k szerint Finnorsz\u00e1gban az \u00faj aut\u00f3k kb 80%-a elektromos, ami ebben a k\u00f6zel\u00edt\u00e9sben el\u00e9g kock\u00e1zatosnak t\u0171nik. Szerencs\u00e9re, a gy\u00e1rt\u00f3k folyamatosan fejlesztenek, \u00e9s n\u00e9ha eg\u00e9szen meglep\u0151 megold\u00e1sokkal \u00e1llnak el\u0151. Ilyen pl. a Mazda MX-30-as modellje. Meg\u00e9ri benzinnel termelni \u00e1ramot?<\/a> Ez egy soros hibrid, amiben egy kb 830 cm3-es Wankel-motor termeli az \u00e1ramot sz\u00fcks\u00e9g eset\u00e9n a tiszt\u00e1n elektromos hajt\u00e1s\u00fa aut\u00f3 akkumul\u00e1torrendszere sz\u00e1m\u00e1ra, biztos\u00edtva az elektromos aut\u00f3k hajt\u00e1srendszer\u00e9nek az egyszer\u0171s\u00e9g\u00e9b\u0151l ad\u00f3d\u00f3 el\u0151ny\u00f6ket, mik\u00f6zben t\u00f6lt\u0151\u00e1llom\u00e1s f\u00fcggetlens\u00e9get is ad.<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Azt tudjuk, \u00e1ltal\u00e1ban n\u00e9zve ide\u00e1lis aut\u00f3 nem l\u00e9tezik, a v\u00e1laszt\u00e1s sor\u00e1n mindig nagyon fontos szempont (k\u00e9ne legyen), milyen c\u00e9lra, milyen v\u00e1rhat\u00f3 aut\u00f3haszn\u00e1lati k\u00f6r\u00fclm\u00e9nyek k\u00f6zti \u00fczemeltet\u00e9sre keress\u00fck a j\u00f3 megold\u00e1st. <\/p>\n","protected":false},"author":118,"featured_media":3489,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[11],"tags":[112,36,113,114,35,115],"class_list":["post-3487","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-blog","tag-e-auto","tag-elektromos-auto","tag-elektromos-autotolto","tag-elektromos-meghajtas","tag-villanyauto","tag-zold-auto"],"yoast_head":"\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t