{"id":2130,"date":"2022-03-17T10:34:00","date_gmt":"2022-03-17T09:34:00","guid":{"rendered":"https:\/\/flottaokosan.hu\/?p=2130"},"modified":"2024-12-05T11:05:46","modified_gmt":"2024-12-05T10:05:46","slug":"erzekelok-szenzorok-2-resz-parkolast-segito-rendszerek","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/flottaokosan.hu\/erzekelok-szenzorok-2-resz-parkolast-segito-rendszerek\/","title":{"rendered":"\u00c9rz\u00e9kel\u0151k, szenzorok 2. r\u00e9sz \u2013 Parkol\u00e1st seg\u00edt\u0151 rendszerek"},"content":{"rendered":"\t\t
M\u00e1ra teljesen megszokott\u00e1 v\u00e1lt, \u00e9s m\u00e9g a legszer\u00e9nyebb j\u00e1rm\u0171vekben is el\u00e9rhet\u0151 a k\u00f6znyelvbe csak tolat\u00f3radark\u00e9nt be\u00e9p\u00fclt rendszer, amely abban seg\u00edti a j\u00e1rm\u0171vezet\u0151t, hogy \u00e1gaskod\u00e1s n\u00e9lk\u00fcl is tudja, meddig mehet el p\u00e9ld\u00e1ul egy parkol\u00e1sn\u00e1l.<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
Papp L\u00e1szl\u00f3 a Volkswagen oktat\u00f3i csoportj\u00e1nak ir\u00e1ny\u00edt\u00f3ja azzal kezdi a t\u00e9ma \u00f6sszefoglal\u00e1s\u00e1t, hogy a rendszert szakmai szemmel n\u00e9zve nagyon helytelen a radar megnevez\u00e9s, hiszen a parkol\u00e1sseg\u00edt\u0151 rendszerek \u00e9rz\u00e9kel\u0151i nem tartoznak a radarok csoportj\u00e1ba. A j\u00e1rm\u0171vekben term\u00e9szetesen megtal\u00e1lhat\u00f3k radarok is, de ezek kiz\u00e1r\u00f3lag m\u00e1st c\u00e9lt szolg\u00e1lnak, sorozatunkban b\u0151ven lesz m\u00e9g sz\u00f3 r\u00f3luk.<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
A parkol\u00e1sseg\u00edt\u0151 rendszerek \u00e9rz\u00e9kel\u0151i ultrahang kibocs\u00e1t\u00e1s \u00e9s \u00e9rz\u00e9kel\u00e9s elv\u00e9n m\u0171k\u00f6dnek, pont, mint a denev\u00e9rek. Maga a szenzor k\u00e9t f\u0151 egys\u00e9gb\u0151l \u00e1ll, ad\u00f3b\u00f3l \u00e9s vev\u0151b\u0151l \u00e9s az eg\u00e9szet term\u00e9szetesen egy integr\u00e1lt \u00e1ramk\u00f6r vez\u00e9rli. Mind az ad\u00f3, mind a vev\u0151 egy piezoelektromos anyagot tartalmaz\u00f3 egys\u00e9g. A piezo krist\u00e1ly \u00e1ltal\u00e1ban k\u00f6z\u00f6ns\u00e9ges kvarc, vagyis szli\u00edcium-dioxid (SiO2), amelyben az \u00f6sszenyom\u00f3 er\u0151 hat\u00e1s\u00e1ra (amelyet egy gyenge hanghull\u00e1m is k\u00e9pes el\u0151id\u00e9zni) elektromoss\u00e1g k\u00e9pz\u0151dik. Szerencs\u00e9re ford\u00edtva is m\u0171k\u00f6dik, ha a krist\u00e1lyanyag k\u00e9t sz\u00e9l\u00e9n l\u00e9v\u0151 f\u00e9mlapra kapcsolunk \u00e1ramot, akkor rezg\u00e9sek keletkeznek az anyagban, amelyek ultrahangot gener\u00e1lnak. Ebb\u0151l az egys\u00e9gb\u0151l van teh\u00e1t szenzoronk\u00e9nt kett\u0151: az egyik ad\u00f3k\u00e9nt, a m\u00e1sik vev\u0151k\u00e9nt m\u0171k\u00f6dik. Az ultrahangos \u00e9rz\u00e9kel\u0151k nagyj\u00e1b\u00f3l 40 Khz-es hull\u00e1mokkal dolgoznak. (Akinek nagyon j\u00f3 a hall\u00e1sa, az kb. 20 KHz-ig hallja a hangokat.)<\/p>
A kibocs\u00e1t\u00e1s \u00e9s a visszaver\u0151d\u00f6tt hang \u00e9rz\u00e9kel\u00e9se k\u00f6z\u00f6tt eltelt id\u0151 alapj\u00e1n, ismerve a hang terjed\u00e9si sebess\u00e9g\u00e9t, a sz\u00e1m\u00edt\u00f3g\u00e9p kisz\u00e1molja az akad\u00e1ly \u00e9s a szenzor k\u00f6z\u00f6tti t\u00e1vols\u00e1got. Ennek alapj\u00e1n vez\u00e9rli a j\u00e1rm\u0171vezet\u0151 sz\u00e1m\u00e1ra a hang- \u00e9s f\u00e9nyjelz\u00e9seket.<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
Az ultrahangos \u00e9rz\u00e9kel\u0151k m\u0171k\u00f6d\u00e9si tartom\u00e1nya 80 centim\u00e9ter k\u00f6r\u00fcl van, legal\u00e1bb is azok\u00e9, amiket j\u00e1rm\u0171vekbe \u00e9p\u00edtenek. Ahogy a szenzor, vagyis az aut\u00f3 eleje, vagy v\u00e9ge k\u00f6zel\u00edteni kezd az akad\u00e1lyhoz, megindul a hang- \u00e9s\/vagy f\u00e9nyjelz\u00e9s. El\u0151bbi \u00e1ltal\u00e1ban csipog\u00f3 hang, ut\u00f3bbi pedig kor\u00e1bban legink\u00e1bb v\u00e1ltoz\u00f3 sz\u00edn\u0171 LED-sor, manaps\u00e1g a fed\u00e9lzeti rendszeren megjelen\u00edtett grafika.<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
A hangjelz\u00e9s a fontosabb, hiszen a sof\u0151r elm\u00e9letileg nem egy indik\u00e1tor kijelz\u0151t, vagy a fed\u00e9lzeti k\u00e9perny\u0151t b\u00e1mulja parkol\u00e1skor, hanem k\u00f6r\u00fcltekint\u00e9ssel igyekszik a megfelel\u0151 helyre navig\u00e1lni a j\u00e1rm\u0171vet.<\/p>
A rendszer bemutatkoz\u00e1sa t\u00f6bb \u00e9vtizeddel ezel\u0151tt volt. Akkoriban m\u00e9g \u2013 \u00e9s innen a magyar nyelvben meghonosodott kifejez\u00e9s \u2013 csak a kocsi h\u00e1ts\u00f3 l\u00f6kh\u00e1r\u00edt\u00f3j\u00e1ba \u00e9p\u00edtett\u00e9k be a rendszer \u00e9rz\u00e9kel\u0151it, ez\u00e9rt tolat\u00e1shoz volt haszn\u00e1latos. Azt\u00e1n nagyon hamar kider\u00fclt, hogy a j\u00e1rm\u0171vek els\u0151 r\u00e9sz\u00e9n is j\u00f3 lenne ilyeneket alkalmazni. Ekkor tal\u00e1lt\u00e1k ki azt az elvet, hogy az els\u0151 \u00e9s a h\u00e1ts\u00f3 szenzorcsoport jelei alapj\u00e1n adott hangjelz\u00e9sek ne ugyanazon a frekvenci\u00e1n sz\u00f3laljanak meg, \u00edgy a vezet\u0151 (egy id\u0151 ut\u00e1n) csup\u00e1n a hang alapj\u00e1n is meg tudja k\u00fcl\u00f6nb\u00f6ztetni, hogy \u00e9ppen melyik r\u00e9szre kell jobban odafigyelnie parkol\u00e1s k\u00f6zben.<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
Az sem tegnapi fejleszt\u00e9s, hogy a csipog\u00f3kat lev\u00e1ltott\u00e1k a j\u00e1rm\u0171 hangrendszer\u00e9n kereszt\u00fcl adott hangjelz\u00e9sek. A csipog\u00e1s, mint effektus megmaradt, de a hangrendszer lehet\u0151s\u00e9get adott arra is, hogy a megfelel\u0151 oldalr\u00f3l, illetve el\u00f6lr\u0151l, vagy h\u00e1tulr\u00f3l halljuk a jelz\u00e9st.<\/p>
<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
Az alkalmazott szenzorok darabsz\u00e1ma els\u0151sorban az aut\u00f3 m\u00e9ret\u00e9t\u0151l f\u00fcgg. A legegyszer\u0171bb kivitelekben csak h\u00e1tul helyeztek el \u00e9rz\u00e9kel\u0151ket \u00e9s el\u00e9g volt bel\u0151le h\u00e1rom: egy-egy a sz\u00e9leken \u00e9s egy k\u00f6z\u00e9pen. Azt\u00e1n a ter\u00fclet jobb lefedetts\u00e9ge \u00e9rdek\u00e9ben hamar megjelentek a n\u00e9gyszenzoros rendszerek is. Azokban az aut\u00f3kban, ahol m\u00e1r el\u0151re is ker\u00fclt ilyen rendszer, mindig legal\u00e1bb n\u00e9gy-n\u00e9gy \u00e9rz\u00e9kel\u0151t tal\u00e1lhatunk.<\/p>
A modern kor ebben is hozott v\u00e1ltoz\u00e1st. A Volkswagenn\u00e9l az els\u0151 gener\u00e1ci\u00f3s Passat CC-ben mutatkozott be az automatikus parkol\u00e1s funkci\u00f3. Akkor m\u00e9g csak p\u00e1rhuzamos parkol\u00e1st tudott v\u00e9grehajtani, de ehhez is meg kellett n\u00f6velni az \u00e9rz\u00e9kel\u0151k sz\u00e1m\u00e1t. Mind a n\u00e9gy ker\u00e9kj\u00e1rati \u00edv kapott egy-egy plusz szenzort, \u00edgy a kocsi m\u00e1r nem csak el\u0151re \u00e9s h\u00e1tra, hanem oldalir\u00e1nyban is k\u00e9pes volt felm\u00e9rni a terepviszonyokat.<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
A rendszer aktiv\u00e1l\u00e1sa ut\u00e1n a parkol\u00f3 j\u00e1rm\u0171vek mellett kellett haladnunk, \u00e9s amikor az oldals\u00f3 szenzorok jelei alapj\u00e1n egy megfelel\u0151 m\u00e9ret\u0171 parkol\u00f3helyet \u00e9rz\u00e9kelt a j\u00e1rm\u0171, akkor elindult a megfelel\u0151 poz\u00edci\u00f3ba vezet\u00e9s, ez m\u00e9g a sof\u0151r feladata volt. Ezut\u00e1n \u2013 automatav\u00e1lt\u00f3 eset\u00e9n \u2013 csak be kellett kapcsolni a h\u00e1trameneti fokozatot \u00e9s a j\u00e1rm\u0171 mag\u00e1t\u00f3l a parkol\u00f3helyre \u00e1llt. Manu\u00e1lis v\u00e1lt\u00f3n\u00e1l a h\u00e1tramenet vez\u00e9rl\u00e9se a sof\u0151r feladata maradt. Ezek a rendszerek csak elektromechanikus korm\u00e1nym\u0171vel szerelt aut\u00f3kba voltak telep\u00edthet\u0151k. A rendszer m\u00e1ra tudja a mer\u0151leges parkol\u00e1st \u00e9s a f\u0151man\u0151ver ut\u00e1n m\u00e9g k\u00e9pes finom\u00edtani is a be\u00e1ll\u00e1son, s\u0151t a rendszer aktiv\u00e1l\u00e1sa ut\u00e1n m\u00e1r a sebess\u00e9gi programmal sem kell t\u00f6r\u0151dni.<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
A parkol\u00e1sseg\u00edt\u0151 rendszerek \u00e9rz\u00e9kel\u0151inek \u201el\u00e1tnia\u201d kell. L\u00e1t\u00e1s\u00e1t ugyan\u00fagy zavarja a kosz, mint egy kamer\u00e1\u00e9t, de h\u00e1tr\u00e1ltatja a m\u0171k\u00f6d\u00e9st az es\u0151 is, s\u0151t az er\u0151s sz\u00e9l sem tesz j\u00f3l az \u00e9rz\u00e9kel\u0151k m\u0171k\u00f6d\u00e9s\u00e9nek.<\/p>
Ezek a szenzorok mindig l\u00e1that\u00f3k. Azt ugyan megoldott\u00e1k, hogy nem fekete sz\u00edn\u0171 gombokat l\u00e1tunk a v\u00e9szh\u00e1r\u00edt\u00f3kon, hanem a k\u00fcls\u0151 fel\u00fclet\u00fck tetsz\u0151leges sz\u00edn\u0171re f\u00e9nyezhet\u0151, de teljesen elrejteni nem lehet, hiszen akkor a kibocs\u00e1tott az \u00e9rz\u00e9kel\u0151 el\u0151tti anyagr\u00f3l ver\u0151dne vissza.<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
De az\u00e9rt nem kell f\u00e9lteni a m\u00e9rn\u00f6k\u00f6ket. A karossz\u00e9ri\u00e1kat tudatosan tervezik \u00fagy, hogy ki legyen alak\u00edtva a szenzorok helye, ez\u00e9rt m\u00e9lyed\u00e9sekbe, r\u00e1ncokba dugj\u00e1k el az \u00e9rz\u00e9kel\u0151ket, hogy a lehet\u0151 legkev\u00e9sb\u00e9 legyenek felt\u0171n\u0151k.<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
Forr\u00e1s:\u00a0autoszektor.hu<\/a><\/em><\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Csipog\u00e1st\u00f3l az automata parkol\u00e1sig M\u00e1ra teljesen megszokott\u00e1 v\u00e1lt, \u00e9s m\u00e9g a legszer\u00e9nyebb j\u00e1rm\u0171vekben is el\u00e9rhet\u0151 a k\u00f6znyelvbe csak tolat\u00f3radark\u00e9nt be\u00e9p\u00fclt rendszer, amely abban seg\u00edti a j\u00e1rm\u0171vezet\u0151t, hogy \u00e1gaskod\u00e1s n\u00e9lk\u00fcl is tudja, meddig mehet el p\u00e9ld\u00e1ul egy parkol\u00e1sn\u00e1l. A tolat\u00f3radar nem is radar Papp L\u00e1szl\u00f3 a Volkswagen oktat\u00f3i csoportj\u00e1nak ir\u00e1ny\u00edt\u00f3ja azzal kezdi a t\u00e9ma \u00f6sszefoglal\u00e1s\u00e1t, hogy … Olvass tov\u00e1bb<\/a><\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":2135,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[11,12],"tags":[],"class_list":["post-2130","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-blog","category-hir"],"yoast_head":"\n