{"id":1377,"date":"2020-11-30T16:19:59","date_gmt":"2020-11-30T15:19:59","guid":{"rendered":"https:\/\/flottaokosan.hu\/?p=1377"},"modified":"2024-11-28T11:58:16","modified_gmt":"2024-11-28T10:58:16","slug":"tco-mit-jelentenek-a-flottauzemeltetes-elemei-a-mobilitasi-koltsegvetesnek","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/flottaokosan.hu\/tco-mit-jelentenek-a-flottauzemeltetes-elemei-a-mobilitasi-koltsegvetesnek\/","title":{"rendered":"TCO: Mit jelentenek a flotta\u00fczemeltet\u00e9s elemei a mobilit\u00e1si k\u00f6lts\u00e9gvet\u00e9snek"},"content":{"rendered":"\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t

Mi\u00e9rt fordulhat el\u0151, hogy el\u00e9g sokat dolgozunk azon, hogy keretek k\u00f6t\u00f6tt tartsuk a flotta\u00fczemeltet\u00e9s k\u00f6lts\u00e9geit m\u00e9g sem siker\u00fcl tartani a b\u00fcdzs\u00e9t? Aki m\u00e1r tal\u00e1lkozott ezzel a k\u00e9rd\u00e9ssel azoknak aj\u00e1nlom ezt a cikket.<\/p>

A k\u00e9rd\u00e9s val\u00f3j\u00e1ban a flottakezel\u00e9s csapd\u00e1j\u00e1ra utal, hiszen azok a k\u00f6lts\u00e9gelemek, amikkel nap mint nap foglalkozik egy flottamenedzser, a kisebb h\u00e1nyad\u00e1t teszik ki a teljes k\u00f6lts\u00e9gvet\u00e9snek. Viszont \u00fagy \u00e9rezz\u00fck ezeken tudn\u00e1nk a napi munk\u00e1nk sor\u00e1n \u201esp\u00f3rolni\u201d. A flottam\u00e9rett\u0151l f\u00fcgg\u0151en naponta t\u00f6bb karbantart\u00e1si-jav\u00edt\u00e1si esem\u00e9nyt kezel\u00fcnk \u00e9s a napi munkaid\u0151nk j\u00f3 r\u00e9sz\u00e9t ez teheti ki. Ugyanakkor a karbantart\u00e1si k\u00f6lts\u00e9gek val\u00f3j\u00e1ban 10%-n\u00e1l alacsonyabb r\u00e9sz\u00e9t k\u00e9pezik csak a teljes k\u00f6lts\u00e9gnek. Gumiabroncs szezon k\u00e9tszer h\u00e1rom h\u00f3napig tart, azzal is van mit tenni, ott is pr\u00f3b\u00e1lunk k\u00f6lts\u00e9get megtakar\u00edtani. Hasonl\u00f3 a b\u00e9r- \u00e9s csereut\u00f3 kezel\u00e9se, munka van vele, de a k\u00f6lts\u00e9gek eleny\u00e9sz\u0151 r\u00e9sz\u00e9t teszi ki.<\/p>

Tankolni nem a flottamenedzser tankol j\u00f3 esetben csak bet\u00f6lti a sz\u00e1ml\u00e1kat egy rendszerbe, r\u00e1hat\u00e1sa sincs nagyon, de flott\u00e1t\u00f3l f\u00fcgg\u0151en ak\u00e1r a k\u00f6lts\u00e9gek 25%-\u00e1t is kiteheti az \u00fczemanyag.<\/p>

Aut\u00f3t beszerezni m\u00e9g ritk\u00e1bban szoktunk, ott is legink\u00e1bb a m\u00e1r kiv\u00e1lasztott modell \u00e1r\u00e1b\u00f3l vagy b\u00e9rleti d\u00edj\u00e1b\u00f3l pr\u00f3b\u00e1lunk alkudni. Pedig itt megy el a k\u00f6lts\u00e9g 25-40%-a.<\/p>

\u00c9rzelmileg k\u00f6zelebb \u00e1llunk azokhoz a tev\u00e9kenys\u00e9gekhez, amiket s\u0171r\u0171bben v\u00e9gz\u00fcnk, t\u00f6bb munk\u00e1t, probl\u00e9m\u00e1t okoznak. Emiatt t\u00fal\u00e9rt\u00e9kelj\u00fck ezek s\u00faly\u00e1t a k\u00f6lts\u00e9gvet\u00e9sben is. Ez\u00e9rt \u00e9rdemes sz\u00e1molni, statisztik\u00e1kat k\u00e9sz\u00edteni.<\/p>

Persze \u00f6nmagban a statisztika nem seg\u00edt a k\u00f6lts\u00e9gvet\u00e9s kezel\u00e9s\u00e9ben, csak akkor, ha hat\u00e1sos akci\u00f3kat tesz\u00fcnk m\u00f6g\u00e9. \u00c9s ezeket az akci\u00f3kat lehet a legjobban a TCO alapj\u00e1n megtervezni. A k\u00f6lts\u00e9g sz\u00e1mok mellett figyelni kell az \u00fcgyfelek (haszn\u00e1l\u00f3k) el\u00e9gedetts\u00e9g\u00e9re is. Legink\u00e1bb azt is m\u00e9r\u00e9sekkel al\u00e1t\u00e1masztva a folyos\u00f3i besz\u00e9lget\u00e9sek helyett (min\u0151s\u00e9gbiztos\u00edt\u00e1s).<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t

\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t

\u00a0De mi is az a TCO?<\/h2>\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t

A TCO a tulajdonl\u00e1s teljes k\u00f6lts\u00e9ge (Total Cost of Ownership) az \u00d6SSZES k\u00f6lts\u00e9g, ami a g\u00e9p, berendez\u00e9s, g\u00e9pj\u00e1rm\u0171 teljes tulajdonl\u00e1sa (rendelkez\u00e9sre \u00e1ll\u00e1sa) alatt keletkezik. Teh\u00e1t minden olyan k\u00f6zvetlen vagy k\u00f6zvetett k\u00f6lts\u00e9g, kiad\u00e1s, ami en\u00e9lk\u00fcl nem keletkezne! Bele\u00e9rtve az el\u0151re kalkul\u00e1lhat\u00f3 k\u00f6lts\u00e9geket is, vagy az eseti el\u0151re nem l\u00e1that\u00f3 kiad\u00e1sokat, a flottakezel\u00e9s k\u00f6lts\u00e9g\u00e9t a sz\u00e1ml\u00e1t k\u00f6nyvel\u0151 koll\u00e9ga d\u00edj\u00e1t\u00f3l a parkol\u00f3h\u00e1z \u00fczemeltet\u00e9s\u00e9n kereszt\u00fcl a flottamenedzser foglalkoztat\u00e1s\u00e1nak teljes k\u00f6lts\u00e9g\u00e9ig.<\/p>

Egy \u00e1ltal\u00e1nos TCO kontrolling rendszer \u00edgy n\u00e9z ki:<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t

\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\"\"\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t

Aut\u00f3nk\u00e9nt pakoljuk egy-egy \u201edobozba\u201d a sz\u00e1ml\u00e1kat a dobozon felt\u00fcntetj\u00fck a k\u00f6lts\u00e9gnem nev\u00e9t \u00e9s az aut\u00f3 rendsz\u00e1m\u00e1t. K\u00e9s\u0151bb \u00f6sszegy\u0171jthetj\u00fck a dobozokat a r\u00e1\u00edrt k\u00f6lts\u00e9gnemek alapj\u00e1n \u00e9s csoportos\u00edthatjuk a r\u00e1\u00edrt rendsz\u00e1mok szerint is. \u00c9s az \u00edgy csoportos\u00edtott dobozokban l\u00e9v\u0151 sz\u00e1ml\u00e1k \u00f6sszeg\u00e9t \u00f6sszeadjuk. Persze \u00edgy dobozolva sok\u00e1ig tartana, ez\u00e9rt haszn\u00e1lunk sz\u00e1m\u00edt\u00e1stechnikai eszk\u00f6z\u00f6ket. Legink\u00e1bb Excel t\u00e1bl\u00e1ban sz\u0171r\u00fcnk. Ez p\u00e1r aut\u00f3ig elmegy, t\u00f6bb tucat vagy t\u00f6bb sz\u00e1z aut\u00f3n\u00e1l \u00e9s sok k\u00f6lts\u00e9ghely\u00e9l m\u00e1r fejf\u00e1j\u00e1st okozhat \u00e9s okoz is.<\/p>

A g\u00e9pj\u00e1rm\u0171vek haszn\u00e1l\u00f3i a harmadik dimenzi\u00f3, \u0151k \u00e1tadhatj\u00e1k-\u00e1tvehetik a g\u00e9pj\u00e1rm\u0171veket ak\u00e1r naponta is teh\u00e1t a g\u00e9pj\u00e1rm\u0171-haszn\u00e1l\u00f3 mozg\u00e1st kell k\u00f6vetn\u00fcnk. Ez a HR, p\u00e9nz\u00fcgy \u00e9s a kontrolling hat\u00e1sk\u00f6re, hogy milyen rendszerben sz\u00e1molj\u00e1k a k\u00f6lts\u00e9geket.<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t

\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t

Melyek a lehets\u00e9ges k\u00f6lts\u00e9gelemek?<\/h2>\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t
\n\t\t\t\t\t\t\t\t\t