{"id":1377,"date":"2020-11-30T16:19:59","date_gmt":"2020-11-30T15:19:59","guid":{"rendered":"https:\/\/flottaokosan.hu\/?p=1377"},"modified":"2024-11-28T11:58:16","modified_gmt":"2024-11-28T10:58:16","slug":"tco-mit-jelentenek-a-flottauzemeltetes-elemei-a-mobilitasi-koltsegvetesnek","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/flottaokosan.hu\/tco-mit-jelentenek-a-flottauzemeltetes-elemei-a-mobilitasi-koltsegvetesnek\/","title":{"rendered":"TCO: Mit jelentenek a flotta\u00fczemeltet\u00e9s elemei a mobilit\u00e1si k\u00f6lts\u00e9gvet\u00e9snek"},"content":{"rendered":"\t\t
Mi\u00e9rt fordulhat el\u0151, hogy el\u00e9g sokat dolgozunk azon, hogy keretek k\u00f6t\u00f6tt tartsuk a flotta\u00fczemeltet\u00e9s k\u00f6lts\u00e9geit m\u00e9g sem siker\u00fcl tartani a b\u00fcdzs\u00e9t? Aki m\u00e1r tal\u00e1lkozott ezzel a k\u00e9rd\u00e9ssel azoknak aj\u00e1nlom ezt a cikket.<\/p>
A k\u00e9rd\u00e9s val\u00f3j\u00e1ban a flottakezel\u00e9s csapd\u00e1j\u00e1ra utal, hiszen azok a k\u00f6lts\u00e9gelemek, amikkel nap mint nap foglalkozik egy flottamenedzser, a kisebb h\u00e1nyad\u00e1t teszik ki a teljes k\u00f6lts\u00e9gvet\u00e9snek. Viszont \u00fagy \u00e9rezz\u00fck ezeken tudn\u00e1nk a napi munk\u00e1nk sor\u00e1n \u201esp\u00f3rolni\u201d. A flottam\u00e9rett\u0151l f\u00fcgg\u0151en naponta t\u00f6bb karbantart\u00e1si-jav\u00edt\u00e1si esem\u00e9nyt kezel\u00fcnk \u00e9s a napi munkaid\u0151nk j\u00f3 r\u00e9sz\u00e9t ez teheti ki. Ugyanakkor a karbantart\u00e1si k\u00f6lts\u00e9gek val\u00f3j\u00e1ban 10%-n\u00e1l alacsonyabb r\u00e9sz\u00e9t k\u00e9pezik csak a teljes k\u00f6lts\u00e9gnek. Gumiabroncs szezon k\u00e9tszer h\u00e1rom h\u00f3napig tart, azzal is van mit tenni, ott is pr\u00f3b\u00e1lunk k\u00f6lts\u00e9get megtakar\u00edtani. Hasonl\u00f3 a b\u00e9r- \u00e9s csereut\u00f3 kezel\u00e9se, munka van vele, de a k\u00f6lts\u00e9gek eleny\u00e9sz\u0151 r\u00e9sz\u00e9t teszi ki.<\/p>
Tankolni nem a flottamenedzser tankol j\u00f3 esetben csak bet\u00f6lti a sz\u00e1ml\u00e1kat egy rendszerbe, r\u00e1hat\u00e1sa sincs nagyon, de flott\u00e1t\u00f3l f\u00fcgg\u0151en ak\u00e1r a k\u00f6lts\u00e9gek 25%-\u00e1t is kiteheti az \u00fczemanyag.<\/p>
Aut\u00f3t beszerezni m\u00e9g ritk\u00e1bban szoktunk, ott is legink\u00e1bb a m\u00e1r kiv\u00e1lasztott modell \u00e1r\u00e1b\u00f3l vagy b\u00e9rleti d\u00edj\u00e1b\u00f3l pr\u00f3b\u00e1lunk alkudni. Pedig itt megy el a k\u00f6lts\u00e9g 25-40%-a.<\/p>
\u00c9rzelmileg k\u00f6zelebb \u00e1llunk azokhoz a tev\u00e9kenys\u00e9gekhez, amiket s\u0171r\u0171bben v\u00e9gz\u00fcnk, t\u00f6bb munk\u00e1t, probl\u00e9m\u00e1t okoznak. Emiatt t\u00fal\u00e9rt\u00e9kelj\u00fck ezek s\u00faly\u00e1t a k\u00f6lts\u00e9gvet\u00e9sben is. Ez\u00e9rt \u00e9rdemes sz\u00e1molni, statisztik\u00e1kat k\u00e9sz\u00edteni.<\/p>
Persze \u00f6nmagban a statisztika nem seg\u00edt a k\u00f6lts\u00e9gvet\u00e9s kezel\u00e9s\u00e9ben, csak akkor, ha hat\u00e1sos akci\u00f3kat tesz\u00fcnk m\u00f6g\u00e9. \u00c9s ezeket az akci\u00f3kat lehet a legjobban a TCO alapj\u00e1n megtervezni. A k\u00f6lts\u00e9g sz\u00e1mok mellett figyelni kell az \u00fcgyfelek (haszn\u00e1l\u00f3k) el\u00e9gedetts\u00e9g\u00e9re is. Legink\u00e1bb azt is m\u00e9r\u00e9sekkel al\u00e1t\u00e1masztva a folyos\u00f3i besz\u00e9lget\u00e9sek helyett (min\u0151s\u00e9gbiztos\u00edt\u00e1s).<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
A TCO a tulajdonl\u00e1s teljes k\u00f6lts\u00e9ge (Total Cost of Ownership) az \u00d6SSZES k\u00f6lts\u00e9g, ami a g\u00e9p, berendez\u00e9s, g\u00e9pj\u00e1rm\u0171 teljes tulajdonl\u00e1sa (rendelkez\u00e9sre \u00e1ll\u00e1sa) alatt keletkezik. Teh\u00e1t minden olyan k\u00f6zvetlen vagy k\u00f6zvetett k\u00f6lts\u00e9g, kiad\u00e1s, ami en\u00e9lk\u00fcl nem keletkezne! Bele\u00e9rtve az el\u0151re kalkul\u00e1lhat\u00f3 k\u00f6lts\u00e9geket is, vagy az eseti el\u0151re nem l\u00e1that\u00f3 kiad\u00e1sokat, a flottakezel\u00e9s k\u00f6lts\u00e9g\u00e9t a sz\u00e1ml\u00e1t k\u00f6nyvel\u0151 koll\u00e9ga d\u00edj\u00e1t\u00f3l a parkol\u00f3h\u00e1z \u00fczemeltet\u00e9s\u00e9n kereszt\u00fcl a flottamenedzser foglalkoztat\u00e1s\u00e1nak teljes k\u00f6lts\u00e9g\u00e9ig.<\/p>
Egy \u00e1ltal\u00e1nos TCO kontrolling rendszer \u00edgy n\u00e9z ki:<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
Aut\u00f3nk\u00e9nt pakoljuk egy-egy \u201edobozba\u201d a sz\u00e1ml\u00e1kat a dobozon felt\u00fcntetj\u00fck a k\u00f6lts\u00e9gnem nev\u00e9t \u00e9s az aut\u00f3 rendsz\u00e1m\u00e1t. K\u00e9s\u0151bb \u00f6sszegy\u0171jthetj\u00fck a dobozokat a r\u00e1\u00edrt k\u00f6lts\u00e9gnemek alapj\u00e1n \u00e9s csoportos\u00edthatjuk a r\u00e1\u00edrt rendsz\u00e1mok szerint is. \u00c9s az \u00edgy csoportos\u00edtott dobozokban l\u00e9v\u0151 sz\u00e1ml\u00e1k \u00f6sszeg\u00e9t \u00f6sszeadjuk. Persze \u00edgy dobozolva sok\u00e1ig tartana, ez\u00e9rt haszn\u00e1lunk sz\u00e1m\u00edt\u00e1stechnikai eszk\u00f6z\u00f6ket. Legink\u00e1bb Excel t\u00e1bl\u00e1ban sz\u0171r\u00fcnk. Ez p\u00e1r aut\u00f3ig elmegy, t\u00f6bb tucat vagy t\u00f6bb sz\u00e1z aut\u00f3n\u00e1l \u00e9s sok k\u00f6lts\u00e9ghely\u00e9l m\u00e1r fejf\u00e1j\u00e1st okozhat \u00e9s okoz is.<\/p>
A g\u00e9pj\u00e1rm\u0171vek haszn\u00e1l\u00f3i a harmadik dimenzi\u00f3, \u0151k \u00e1tadhatj\u00e1k-\u00e1tvehetik a g\u00e9pj\u00e1rm\u0171veket ak\u00e1r naponta is teh\u00e1t a g\u00e9pj\u00e1rm\u0171-haszn\u00e1l\u00f3 mozg\u00e1st kell k\u00f6vetn\u00fcnk. Ez a HR, p\u00e9nz\u00fcgy \u00e9s a kontrolling hat\u00e1sk\u00f6re, hogy milyen rendszerben sz\u00e1molj\u00e1k a k\u00f6lts\u00e9geket.<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
A fenti elemek att\u00f3l f\u00fcgg\u0151en k\u00f6lts\u00e9gek vagy \u00e9ppen bev\u00e9telek, hogy a flottakezel\u00e9s melyik szerepl\u0151je vagyunk. Egy finansz\u00edroz\u00f3 banknak a kamat \u00e9s kezel\u00e9si k\u00f6lts\u00e9g az bev\u00e9tel, a haszn\u00e1l\u00f3 c\u00e9gnek kiad\u00e1s. Ha magunk finansz\u00edrozunk, de a flottakezel\u00e9st kiszervezz\u00fck, akkor a flottakezel\u0151nek az adminisztr\u00e1ci\u00f3s d\u00edj bev\u00e9telt jelent, nek\u00fcnk kiad\u00e1st.<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
Nem igaz\u00e1b\u00f3l. Amennyiben a kontrolling egys\u00e9geket naprak\u00e9szen tartjuk (melyik aut\u00f3 melyik haszn\u00e1l\u00f3n\u00e1l van \u00e9s milyen k\u00f6lts\u00e9ghelyre \u00e9s\/vagy telephelyre esetleg projekthez tartozik), akkor a sz\u00e1ml\u00e1kat el\u00e9g aut\u00f3hoz (rendsz\u00e1m) \u00e9s haszn\u00e1l\u00f3hoz k\u00f6nyvelni. A t\u00f6bbi m\u00e1r automatikusan t\u00f6rt\u00e9nik. Szem\u00e9lyi haszn\u00e1lat\u00fa aut\u00f3kn\u00e1l egyszer\u0171bb a haszn\u00e1l\u00f3 hozz\u00e1rendel\u00e9se. K\u00f6z\u00f6s haszn\u00e1lat\u00fa g\u00e9pj\u00e1rm\u0171vekn\u00e9l a legegyszer\u0171bb, ha valamilyen k\u00e1rtyaleolvas\u00f3 rendszert haszn\u00e1lunk.<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
Besz\u00e9lj\u00fck \u00e1t az eg\u00e9szet a p\u00e9nz\u00fcgyi vezet\u0151vel, f\u0151k\u00f6nyvel\u0151vel kontrolling vezet\u0151vel, nekik milyen ig\u00e9ny\u00fck van. Amennyiben \u0151k nem akarj\u00e1k k\u00fcl\u00f6n l\u00e1tni az elemeket, \u00e9s nem k\u00f6nyvelik k\u00fcl\u00f6n, akkor azt magunknak kell megoldani. Ha a k\u00f6nyvel\u00e9s k\u00fcl\u00f6n sorokon tartja nyilv\u00e1n a k\u00f6lts\u00e9gelemeket akkor m\u00e1r csak t\u0151l\u00fck kell az adatokat \u00e1tvenn\u00fcnk. M\u00e1r ha nem haszn\u00e1lunk flottakezel\u0151 rendszert, mert akkor abban lesz a sz\u00e1mla kezel\u00e9se \u00e9s onnan megy a k\u00f6nyvel\u00e9sre.<\/p>
List\u00e1zzuk a figyelembe veend\u0151 sz\u00e1ml\u00e1kat \u00e9s sz\u00e1ll\u00edt\u00f3kat. Milyen sz\u00e1ll\u00edt\u00f3t\u00f3l milyen k\u00f6lts\u00e9gelemhez ker\u00fclnek sz\u00e1ml\u00e1k. El\u0151re d\u00f6nts\u00fck el, hogy ha egy sz\u00e1ml\u00e1n k\u00e9t vagy t\u00f6bb k\u00f6lts\u00e9gelem van (pl. jav\u00edt\u00e1s \u00e9s csereaut\u00f3) akkor azt sz\u00e9tk\u00f6nyvelj\u00fck vagy a m\u00e9rvad\u00f3 legnagyobb t\u00e9telhez vessz\u00fck az \u00f6sszeset. K\u00f6ss\u00fck oda a sz\u00e1ll\u00edt\u00f3t a meghat\u00e1rozott k\u00f6lts\u00e9gnemhez. Egy biztos\u00edt\u00f3 t\u00e1rsas\u00e1gt\u00f3l vagy br\u00f3kert\u0151l nagy val\u00f3sz\u00edn\u0171s\u00e9ggel biztos\u00edt\u00f3i sz\u00e1ml\u00e1t kapunk, \u00f6nkorm\u00e1nyzatt\u00f3l ad\u00f3t vagy b\u00fcntet\u00e9st, m\u00e1rkaszervizt\u0151l jav\u00edt\u00e1s vagy karbantart\u00e1s, gumiabroncs szolg\u00e1ltat\u00f3t\u00f3l gumiabroncs+csere+t\u00e1rol\u00e1s valamelyik\u00e9t.<\/p>
A sz\u00e1ml\u00e1khoz legyen RENDSZ\u00c1M vagy HASZN\u00c1L\u00d3!<\/p>
A rendsz\u00e1m n\u00e9lk\u00fcli (\u00e1lland\u00f3) k\u00f6lts\u00e9geket is vegy\u00fck figyelembe \u00e9s osszuk sz\u00e9t a legegyszer\u0171bben, egyenl\u0151 ar\u00e1nyban aut\u00f3nk\u00e9nt.<\/p>
Flottakezel\u0151 szoftver alkalmaz\u00e1s\u00e1n\u00e1l maga a rendszer tudja sz\u00e9tv\u00e1logatni a saj\u00e1t cikkt\u00f6rzse vagy jobk\u00f3d t\u00e1bl\u00e1zata alapj\u00e1n. Ebben az esetben nek\u00fcnk a cikkt\u00f6rzset vagy a jobk\u00f3d t\u00e1bl\u00e1zatot kell a fent eml\u00edtett rendszerbe foglalnunk.<\/p>
Amennyiben \u00edgy rendszerezz\u00fck a sz\u00e1ml\u00e1kat, akkor minden pillanatban tudni fogjuk mire mit k\u00f6lt\u00f6tt\u00fcnk \u00e9s az az \u00f6sszes k\u00f6lts\u00e9gnek mekkora h\u00e1nyada.<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
Valami ilyesmi…<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
T\u00e9tel <\/strong><\/td>\nHavi k\u00f6lts\u00e9g kb.<\/strong><\/td>\n | TCO h\u00e1nyad kb<\/strong><\/td>\n<\/tr>\n | 1 milli\u00f3val dr\u00e1g\u00e1bb g\u00e9pj\u00e1rm\u0171 (+biztos\u00edt\u00e1si d\u00edj + ad\u00f3k!)<\/strong><\/td>\n | 12 500 Ft<\/td>\n | 6-8 %<\/td>\n<\/tr>\n | Egy 100 000 Ft-os extra (+biztos\u00edt\u00e1si d\u00edj!)<\/strong><\/td>\n | 1050 Ft<\/td>\n | 0,4-0,6 %<\/td>\n<\/tr>\n | \u00c9vente egy gyorshajt\u00e1s elenged\u00e9se 30 000 Ft<\/strong><\/td>\n | 2500 Ft<\/td>\n | 1-1,5%<\/td>\n<\/tr>\n | 1 liter plusz fogyaszt\u00e1s 100 km-k\u00e9nt (375 Ft\/l)<\/strong><\/td>\n | 15 000 Ft<\/td>\n | 5-10%<\/td>\n<\/tr>\n | 10% \u00e1rengedm\u00e9ny a f\u00e9kbet\u00e9ten<\/strong><\/td>\n | 84 Ft<\/td>\n | 0,05%<\/td>\n<\/tr>\n | 10%-os biztosit\u00e1s d\u00edjemel\u00e9s<\/strong><\/td>\n | 12\u00a0000 Ft<\/td>\n | 6-8%<\/td>\n<\/tr>\n | 2 db 50 000 Ft \u00f6nr\u00e9sz a futamid\u0151 alatt<\/strong><\/td>\n | 2100 Ft<\/td>\n | 0,8-1,2%<\/td>\n<\/tr>\n | Pr\u00e9mium vs k\u00f6z\u00e9pkateg\u00f3ri\u00e1s gumiabroncs<\/strong><\/td>\n | 900 Ft<\/td>\n | 0,4-0,6%<\/td>\n<\/tr>\n | Egy flottakezel\u0151 munkat\u00e1rs (100 aut\u00f3ra)<\/strong><\/td>\n | 5000 Ft<\/td>\n | 2-3%<\/td>\n<\/tr>\n | Informatikai rendszer<\/strong><\/td>\n | 800-1500 Ft<\/strong><\/td>\n | 0,3-0,5%<\/strong><\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t | \n\t\t \n\t\t\t\t \n\t\t\t\t \n\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t\t ![]() \n\t\t\t\t \n\t\t\t\t \n\t\t\t\t\t\t\t\t\t Heged\u0171s P\u00e9ter<\/h3>25 \u00e9ve vagyok az aut\u00f3s-flottakezel\u00e9s-mobilit\u00e1si piacon. A rangl\u00e9tr\u00e1t v\u00e9gigj\u00e1rva tapasztalatot szereztem a m\u00e1rkakeresked\u00e9sekben \u00e9s szervizekben foly\u00f3 munk\u00e1kr\u00f3l, a k\u00fcl\u00f6nb\u00f6z\u0151 g\u00e9pj\u00e1rm\u0171 import\u0151r\u00f6k tev\u00e9kenys\u00e9g\u00e9r\u0151l (Citroen, Peugeot, Seat), a hazai \u00e9s nemzetk\u00f6zi flottakezel\u00e9si piacr\u00f3l \u00e9s a mobilit\u00e1s fejl\u0151d\u00e9s\u00e9r\u0151l (Arval). G\u00e9p\u00e9szm\u00e9rn\u00f6ki \u00e9s k\u00f6zgazdas\u00e1gi diplom\u00e1val rendelkezem, \u00edgy t\u00f6bb szegmens\u00e9t l\u00e1tom \u00e1t a folyamatoknak, t\u00f6bb szerepl\u0151 szemsz\u00f6g\u00e9b\u0151l tudok seg\u00edteni. Emellett HR-t, pszichol\u00f3gi\u00e1t is tanultam, a szolg\u00e1ltat\u00e1s emberi, munk\u00e1ltat\u00f3i \u00e9s munkav\u00e1llal\u00f3i oldal\u00e1nak is tudok inform\u00e1ci\u00f3kat adni. Er\u0151s vagyok folyamatszervez\u00e9sben (LEAN 6 sigma) \u00e9s min\u0151s\u00e9gbiztos\u00edt\u00e1sban is.<\/p>\t\t\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Mi\u00e9rt fordulhat el\u0151, hogy el\u00e9g sokat dolgozunk azon, hogy keretek k\u00f6t\u00f6tt tartsuk a flotta\u00fczemeltet\u00e9s k\u00f6lts\u00e9geit m\u00e9g sem siker\u00fcl tartani a b\u00fcdzs\u00e9t? Aki m\u00e1r tal\u00e1lkozott ezzel a k\u00e9rd\u00e9ssel azoknak aj\u00e1nlom ezt a cikket. A k\u00e9rd\u00e9s val\u00f3j\u00e1ban a flottakezel\u00e9s csapd\u00e1j\u00e1ra utal, hiszen azok a k\u00f6lts\u00e9gelemek, amikkel nap mint nap foglalkozik egy flottamenedzser, a kisebb h\u00e1nyad\u00e1t teszik ki … Olvass tov\u00e1bb<\/a><\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":1378,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[7],"tags":[],"class_list":["post-1377","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-cikkek"],"yoast_head":"\n |